PRAHA, 22.listopadu (Reuters) - ČEZ <CEZPsp.PR> chce kompenzovat klesající podíl na trhu koncových zákazníků prodejem elektřiny v okolních zemích, řekl ve středu obchodní ředitel Alan Svoboda.
Svoboda řekl novinářům, že firma v příštím roce zahájí přímý prodej elektřiny na Slovensku a v Polsku, v roce 2008 budou následovat Maďarsko, Rakousko a Německo.
ČEZ patří k největším exportérům v Evropě, koncový prodej však zatím zajišťoval pouze na domácím trhu a v Rumunsku a Bulharsku, kde vlastní distribuční společnosti.
Na klíčovém domácím trhu však v posledních letech ČEZ mezi koncovými zákazníky ztrácel, když postupující liberalizace otevřela prostor konkurenčním obchodníkům.
ČEZ očekává, že ke konci letošního roku mu podíl na koncovém trhu v Česku klesne na 53,4 procenta z 56,2 procenta v roce 2005 a 57 procent v roce 2004.
"Očekávaná ztráta podílu skupiny ČEZ na trhu s elektřinou pro konečné zákazníky je logickým důsledkem liberalizace trhu v České republice a je logickým důkazem fungujícího tržního prostředí," řekl Svoboda.
Navzdory ústupu na trhu koncových zákazníků zažívá ČEZ období silného růstu zisků díky stoupající poptávce po elektřině a prudkému růstu velkoobchodních cen. Minulý týden firma ohlásila nárůst zisku za třetí kvartál meziročně o 51 procent.
K růstu si společnost pomáhá také akvizicemi ve střední a východní Evropě.
"Otevřením nových trhů chceme vykompenzovat ztrátu tržního podílu v Česku," dodal Svoboda. "Je to další krok k tomu, co jsme řekli dříve, že chceme být hlavním hráčem na trzích střední a východní Evropy.
((Autor: Jan Korselt; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com, Reuters Messaging: dusan.bucanek.reuters.com@reuters.net, +420-2-2419-0477))