LONDÝN, 29.září (Reuters) - Globální pivovar SABMiller <SAB.L> <SABJ.J> plánuje agresivní strategii směřující k "ukořistění podílu" na evropském trhu svým úhlavním konkurentům. Firma si chce též udržet náskok před zpomalujícím trhem.
Světová pivovarnická dvojka drží na všech svých trzích v Evropě první nebo druhou příčku, přičemž hodlá zvýšit objem produkce zlatého moku o pět procent ročně navzdory téměř nasyceným odbytištím v baštách ve střední a východní Evropě.
Hlavními želízky v evropském ohni jsou pro skupinu se sídlem v Londýně český Pilsner Urquell, Tyskie v Polsku a rumunský Ursus, nicméně tempo růstu na osmi evropských trzích v poslední době zpomalilo na 1 až 3 procenta ročně.
"Naším cílem je procentní růst výstavu o střední jednociferné číslo. V podstatě bychom toho chtěli dosáhnout tak, že přetáhneme zákazníky nadnárodním společnostem i místním hráčům," řekl Reuters Alan Clark, výkonný ředitel evropské divize společnosti SABMiller.
Evropský trh je pro skupinu třetí nejvýnosnější po Jižní Africe a Latinské Americe, přičemž zaznamenává nejrychlejší růst zisku. SABMiller kromě Česka působí na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Rusku, v západní části starého kontinentu figuruje v Itálii a na Kanárských ostrovech.
Těchto osm odbytišť v minulosti rostlo v průměru o 6 až 10 procent ročně, ale trh je již nasycen, když se spotřeba na osobu v šesti zemích střední a východní Evropy téměř vyrovnala západní úrovni.
Clark nicméně zůstává optimistou vzhledem k tomu, že se skupině daří překonávat konkurenci od začátku svého evropského působení.
"Předčíme trh už pár let. Nejsme namyšlení, prostě máme dobrou strategii," řekl Clark.
Rychlá expanze vynesla SABMiller na první místo v Česku, Polsku a na Slovensku, o vedení se dělí Maďarsku. Druhou příčku za firmou Heineken <HEIN.AS> drží v Rumunsku a Itálii, v Rusku je páté v pořadí.
Trh s pivem v postkomunistických zemích prošel po roce 1989 razantní racionalizací, přičemž si SABMiller, Heineken, InBev <INTB.BR> a Carlsberg <CARLb.CO> obvykle mezi sebou rozdělily přes 80 procent produkce v dotyčné zemi.
SABMiller podle Clarka drží ve zmíněných osmi státech stejně jako Heineken 19procentní podíl, InBev a Carlsberg za nimi zaostávají. Skupina vede v Česku s 49 procenty, na Slovensku s 41 procenty, v Polsku se 37 procenty a v Maďarsku s 28 procenty.
Spotřeba v zemích, v nichž SABMiller působí, činí bez Itálie 80 litrů na osobu a rok. V západních zemích vypije jeden člověk v průměru 85 litrů piva ročně.
((Přeložil: Robert Müller; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com, Reuters Messaging: robert.muller.reuters.com@reuters.net, +420-2-2419-0477))