ANALÝZA-Telefónice na Slovensku pomůže hospodářský růst

18.12.2006 | , Reuters
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Martin Dokoupil...

...

Vzkvétající slovenské hospodářství pomůže španělské firmě Telefónica v boji o podíl na místním mobilním trhu umožňující ziskové hospodaření, uvedli v pondělí analytici.

Slovenský mobilní trh stabilně roste několik posledních let. Dominuje mu Orange Slovakia, divize France Télécom , s 55procentním podílem neboli 2,6 milionu uživatelů, následována T-Mobile ze skupiny Deutsche Telekom .

S penetrací kolem 89 procent, nejnižší ve střední Evropě, se firmě Telefónica O2 Slovakia podle analytiků otevírá slibný prostor.

Vzhledem k tomu, že se Slovensko řadí s 9,8procentním hospodářským růstem k nejrychleji expandujícím ekonomikám na světě, zůstává solidní nevyužitý potenciál, dodali.

"Protože bude expandovat celý trh a lidé budou víc utrácet, mělo by třetímu operátorovi zůstat dost prostoru, aby získal podíl na trhu bez toho, aby se pouštěl do křížku s ostatními dvěma," řekla Anna Bossongová, analytička CA IB v Londýně.

V Česku stojí penetrace na 110 procentech, v Polsku dosahuje 98 procent.

Telefónica tento měsíc uvedla, že slovenskou síť spustí v únoru 2007 oproti dříve uváděné lhůtě do konce března. Zpočátku bude využívat sítě konkurenční firmy T-Mobile, budování vlastní sítě ovšem zůstává prioritou.

Španělská společnost spěchá na trh, jenž předčí její domácí výkony. Mobilní telekomunikace je na Slovensku vysoce zisková s marží zisku před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) 44 procent, zatímco na domácím trhu činí zhruba 40 procent.

Průměrný výnos na uživatele (ARPU) loni na Slovensku činil 647 korun (24 dolarů), tedy zhruba stejně jako v Maďarsku, ale hluboko pod 40 dolary ve Španělsku.

Vstup Telefóniky na trh ceny podle analytiků sníží.

"Se vstupem Telefóniky zesílí tlak (na snížení cen)," řekl generální ředitel T-Mobile Slovakia Robert Chvátal. "Vzhledem k 90procentní penetraci však bude rovněž sílit tlak na poskytování více služeb než jen hlasových."

Telefónica dosud nezveřejnila ceník. Zatím nabízí předplacené karty se sazbou 2 koruny za minutu hovoru uvnitř vlastní sítě. Základní nabídka stávajících operátorů stojí na 9,5 koruny za minutu ve špičce.

Španělská firma uvedla, že hodlá na Slovensku spustit vlastní síť v příštích dvou letech. Analytici odhadují cenu za vybudování nové sítě zhruba na 500 milionů dolarů. Projekt má být kompletně financován ze zisku vytvořeného v Česku.

Ekonomové odhadují, že Telefónika potřebuje v příštích 3 až 4 letech získat alespoň 10procentní podíl na trhu neboli kolem 500.000 uživatelů, aby dosáhla vyrovnaného hospodaření.

Ziskovost slovenské divize bude podle analytiků nižší, a to jak kvůli poplatkům za používání sítě T-Mobile, tak vzhledem k vysokým nákladům na reklamní kampaň.

"Telefónica by si ve střednědobé perspektivě měla stanovit cíl nejméně 20 procent trhu," řekl Dalibor Vavruška, analytik telekomunikací u ING v Londýně. "Podíváme-li se na okolní státy, je nerealistické očekávat ziskovou činnost s tržním podílem pod 10 procenty."

((Přeložil: Robert Müller; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com; Reuters Messaging: robert.muller.reuters.com@reuters.net; +420-224 190 474))

[BRATISLAVA/Reuters/Finance.cz]

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK