"Sporné body jsou vždy peníze," řekl Jaromír Dušek, předseda Odborového sdružení železničářů, největší odborové organizace na dráze. Podle něj jsou všechny ostatní body jednání uzavřeny.
O růstu platů se tradičně hovoří až v samotném závěru kolektivního vyjednávání. Podle Duška je sedmiprocentní růst nutný, aby se životní úroveň železničářů nesnižovala ve srovnání s ostatními státními zaměstnanci. "Pokusíme se pohybovat někde tam, kde ostatní republika," řekl Dušek. Na konci roku 2005 činil průměrný plat v podniku 20.660 korun.
Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka vedení ČD původně navrhlo růst 4,5 procenta, později zvýšilo svůj návrh na pět procent. "My budeme chtít, aby ještě něco přihodili," řekl Poláček.
Odboráři tradičně přicházejí s vyšším návrhem, vedení drah s nižším, a dohoda je výsledkem jednání, komentoval rozpor mluvčí drah Aleš Ondrůj. Bližší informace k jednání nesdělil, i podle něj však bude pravděpodobně uzavřeno do konce týdne.
Jednání však nelze zužovat pouze na platy, myslí si Poláček. Po propouštění zaměstnanců podle něj některé profese na dráze chybějí, lidé pracují přesčas a nemají čas na regeneraci. "Jde i o bezpečnost práce," řekl.
Všichni se nicméně shodli, že na obou stranách je snaha se dohodnout. Ne vždy v minulosti tomu tak bylo; například před třemi lety podepsaly odbory s vedením podniku kolektivní smlouvu až na Silvestra, předloni se dokonce nedohodly vůbec a situaci musela řešit nezávislá zprostředkovatelka.