Pokud se účastníci tendrů proti jejich výsledkům neodvolají, měly by LČR v lednu začít s vítězi podepisovat smlouvy, řekl mluvčí LČR Tomáš Vyšohlíd. Na průběhu tendrů podle něj nic nemění ani dvě prosincová rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který pro procesní vady zrušil verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k tendrům státního podniku.
Podrobnější výsledky tendrů, které se týkají téměř všech ploch státních lesů, LČR zveřejní později. Mělo by z nich vyplynout, na jakých plochách budou vítězné firmy pracovat, protože územní jednotky mají rozdílné rozlohy.
Do tendrů, jejichž předpokládaná hodnota činí přes šest miliard korun, se přihlásilo 113 firem, které podaly 933 nabídek. Vítězství alespoň na jedné územní jednotce získalo 49 subjektů.
Podle nových smluv by firmy měly pracovat příští rok. Během roku 2007 LČR plánují vyhlásit takzvané střednědobé tendry na nejméně tři roky, smlouvy z nich by platily od ledna 2008.
Současné tendry se nelíbí zejména firmám ze Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství (SPLH), podle nichž tendry po rozhodnutí brněnského soudu nemají žádný právní základ. Sdružení požaduje zrušení tendrů a na podporu svých požadavků začátkem prosince vyhlásilo stávkovou pohotovost. Sdružení mluví především za firmy, které mají smlouvy z tendrů z let 2004 a 2005. LČR názory SPLH odmítly s tím, že jejich nynější postup je jediným legálním řešením situace.
ÚOHS letos rozhodl, že LČR musí na lesnické práce vyhlašovat tendry podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Do té doby se LČR zákonem neřídily. Rozhodnutí vydal úřad několik. Vždy sice konstatoval, že lesy porušily zákon, pokutu jim ale neuložil. V minulosti totiž postup firmy schválil. S odvoláním na verdikt ÚOHS ukončily Lesy platné smlouvy a na všechny plochy vyhlásily soutěže.
Tendry kritizuje i nové vedení České asociace podnikatelů v lesním hospodářství (ČAPLH), která k nim byla dosud tolerantní. ČAPLH například zpochybňuje výpočet, podle kterého Lesy ČR vybíraly nabídky. Asociaci se také nezamlouvají použitá kritéria výběru a nemožnost kontroly, zda přednost nedostala nabídka s dumpingovými cenami.