Banka je místo, kam člověk, který v ní má běžný účet, chodí relativně často. V řadě případů však již osobní návštěva pobočky není zapotřebí. Mnohé věci je totiž možné vyřídit pohodlně telefonicky - z domova či odkudkoli. Výhodou je i to, že takto lze s bankou komunikovat v kteroukoli
denní a noční dobu.Nejde jenom o zjišťování zůstatku na účtu, o obratech, či informací o bance a jejich produktech, jak si mnoho lidí nesprávně myslí, ale i o možnostech telefonicky provést aktivní operace. To je například zadat jednorázový či trvalý příkaz.
Vyšším stupněm než telefonní bankovnictví (phonebanking) je komunikace s bankou prostřednictvím počítače (homebanking). Homebanking je ovšem z technických i cenových důvodů zatím přece jen využíván jen poměrně úzkým okruhem lidí, i když mu samozřejmě paří velká budoucnost.
KOLIK STOJÍ PHONEBANKING
Banka |
Název |
Cena (zřízení + využívání) |
Poplatky za telefon |
ČS |
Sporotel |
Nyní zdarma |
Běžné telek. Popl. |
KB |
Expr. Linka |
Zdarma při min. prům. měs. zůstatku 20 000 Kč* (jinak 150 Kč/měsíc, podnikatelé 250 Kč/měsíc) |
Bezplatná linka |
IPB |
IPB Phonebank. |
Majitel Os. Konta 100 Kč za zřízení + 20 Kč/měsíc** |
Bezplatná linka |
Pošt. Spoř. |
IPB Phonebank. |
Postžir. Účet: 50 Kč zříz. + 10 Kč/měs.*** postkonto: 100 Kč zříz. + 20 Kč/měs.*** |
Bezplatná linka |
Pozn:
*
rok zdarma, jestliže při zřízení služby má klient na depozitech v KB aspoň 200 000 Kč** do pěti zavolání, za každé další 10 Kč, za zprávu faxem 20 Kč
*** do 5 zavolání, za každé další u postžira 5, u postkonta 10 Kč, za zprávu faxem 20 Kč
Pozn:
* 300 000
až 350 000 - odhad ČSZdroj: Právo z 9. 10. 1999