Většina autobusových dopravců nyní oznámila, že na dálkových linkách zdraží v roce 2007 kvůli mýtnému jízdné o deset až 30 procent. Zbylí dopravci zatím vyčkávají, jak se jim mýtné promítne do nákladů.
Někteří autobusoví dopravci také uvažují o tom, že omezí nebo přímo zruší linky, které vedou po zpoplatněných dálnicích. Omezení spojů z Prahy do Ostravy plánuje jeden z největších dopravců v ČR, společnost Student Agency. Frekvenci svých linek na trase Praha - Brno - Bratislava omezí například firma Busmat. Místo sedmkrát bude jezdit jen čtyřikrát za týden.
Plné jízdné na železnici cenám autobusových jízdenek zatím nekonkuruje. České dráhy však nabízejí řadu slev, díky nimž se mohou vlaky s autobusy srovnávat. Například zákaznické jízdné nebo tzv. kilometrická banka na trase z Prahy do Ostravy se v roce 2007 dostane na nižší úroveň než zdražené autobusové jízdenky. Na této trase mají dráhy také výhodu, že vlak ujede kratší vzdálenost než autobus.
Konkurence v autobusové dopravě vedla v posledních letech ke zvýšenému komfortu pro cestující. Luxus však v podobě souprav Pendolino dorazil i na železnici. A ačkoli základní jízdné převyšuje cenu jízdenek na autobus, při uplatnění různých slev může cestující dosáhnout i ceny nižší.
Cestující, který hledá nejlevnější způsob dopravy, tak musí pečlivě vážit všechna pro a proti a trpělivě rozplétat nepřehlednou síť tarifů a slev všech dopravců. Jak na silnici, tak na kolejích.