Podle ministerstva není zcela jisté, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. MD chce proto o vyjádření požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnět k antimonopolnímu úřadu z ministerstva dosud neodešel, uvedl mluvčí MD Karel Hanzelka.
Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie posvětí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl Moos. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července letošního roku.
Satelitní systém by mohl podle Hodače zakázku zlevnit. "Protože budou využity prvky infrastruktury mikrovlnné technologie, dohledové centrum, centrum pro zpracování dat, využije se dosavadní výstavba, půjde z velké části o investici do palubních jednotek," řekl k tomu Moos. Zatím MD počítá pro druhou etapu s náklady 2,6 miliardy korun.
Palubní jednotky pro satelitní systém však budou dražší než ty současné. Za ty platí dopravci kauci 1550 korun a podle MD je to i jejich výrobní cena. Nová jednotka bude pravděpodobně funkční pro satelitní i mikrovlnný systém. "Usilujeme o to, aby byla univerzální," řekl Moos.
Satelitní systém bude zpočátku využívat služeb amerického GPS, po roce 2010 plynule přejde pod evropský navigační projekt Galileo. V Evropě využívá satelitní systém zatím pouze Německo.