Několik variant povinného ručení a řadu příjemných výhod nabízí motoristům v příštím roce zatím 11 pojišťoven. Po vinné ručení budou pojišťovny nabízet i v balíku s havarijním pojištěním
.Benzin za 30 tisíc korun, zimní obutí zdarma, balík úrazového pojištění, zvýhodněné nákupy u čerpacích stanic, příspěvek na asistenční služby. To je jen malá část výhod, které nabízejí pojišťovny ve snaze přilákat motoristy, aby si právě na jejich pobočkách sjednali pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla tedy povinné ručení. V příštím roce poprvé bude tuto službu poskytovat motoristům zatím 11 pojišťoven. A všechny se všemožně snaží odlákat co nejvíc klientů České pojišťovně, která měla až do letošního roku na povinné ručení monopol. Teprve před týdnem vydalo ministerstvo financí licenci prvním šesti pojišťovnám: Českorakouské, Alianz, Chmelařské pojišťovně, Kooperativě, České pojišťovně a Komerční pojišťovně.
O dva dny později dostaly licence také pojišťovna Generali, Union pojišťovna, Česká podnikatelská, ČS. Živnostenská pojišťovna a Pojišťovna IPB. O licenci požádaly také Hasičská vzájemná a Pojišťovna Zürich. Dnes už pojišťovny postupně zveřejňují své nabídky a získávají prv
ní klienty. Nabídka povinného ručení je oproti minulým letům o poznání pestřejší. Většina pojišťoven nabízí dvě i více variant pojištění. Ty se od sebe liší nejen výší pojistného, ale především odpovědností za škody. Kupříkladu Česká pojišťovna nebo Pojišťovna IPB nabízejí kromě základní verze odpovědnosti za škody do výše 5 milionů za škody na majetku a 18 milionů za škody na zdraví také variantu odpovědnosti za škody do 50 milionů, a to jak na majetku, tak i na zdraví.Systém bonusů
Další změnou povinného ručení, která může být pro mnoho řidičů velmi významná, je systém bonusů. Motoristům, kteří budou jezdit bez nehod, budou pojišťovny povinné ručení postupně snižovat. První rok většina z nich uvažuje o snížení plateb o pět procent, postupně by se však
takzvaný bonus měl zvyšovat, a to až přes hranici 50 procent. Kupříkladu Kooperativa slibuje, že svým klientům sníží povinné ručení o 60 procent, pokud budou pět let jezdit bez nehod, Chmelařská pojišťovna pak sníží pojistnou částku o polovinu po deseti letech bez nehod. Snad největší změnou je ale přístup ke klientům. Pojišťovny nabízejí spolu s povinným ručením celý balík pojištění od havarijního přes úrazové až po pojištění domácnosti. Pokud se klient rozhodne pro další druhy pojištění, dostane nezanedbatelné slevy. Kromě toho nabízejí motoristům asistenční služby.Například Alianz nabízí motoristům asistenční službu česky mluvících operátorů po celé Evropě, a to včetně právního poradenství či odtahu vozidla. Kdo se rozhoduje, se kterou pojišťovnou podepíše smlouvu na povinné ručení, měl by si kromě ceny a nabízených výhod všímat především kapitálové síly pojišťovny a jejího zajištění. Česká kancelář pojistitelů sice připravuje Garanční fond, který kryje případný krach pojišťovny a zajistí náhradu škody, k
lient se ale přesto nevyhne zbytečným nepříjemnostem. Motoristé musí sjednat smlouvu o povinném ručení s některou z licencovaných pojišťoven nejpozději do konce roku. Pokud se po Novém roce při kontrole dokladů neprokáží originálem smlouvy o povinném ručení a složenkou, hrozí jim pokuta až do výše dvaceti tisíc korun, případně jim policie může na jeden rok odebrat řidičský průkaz.
Zdroj: LN z 19. 10. 1999