Dopravci původně po MD žádali, aby český systém byl kompatibilní se systémy v sousedních zemích a mohli tak využívat pouze jednu jednotku. To se nepodařilo mimo jiné kvůli zcela odlišným technologiím využitým v Německu a Rakousku. Zatímco Německo, zatím jako jediné v Evropě, využívá družice, v Rakousku funguje mikrovlnný systém.
"Ale to, že by dva systémy byly v jedné zemi, dokonce nekompatibilní, to už je úplný Kocourkov," řekl Felix. Dopravcům vadí kauce již za nynější palubní jednotku, která činí 1550 korun a firmám údajně váže příliš vysoké finanční prostředky. Satelitní jednotka a její montáž je však mnohem dražší. "V Německu jen montáž jednotky trvá celý den a stojí okolo deseti tisíc," řekl Felix. Přesto dopravce asi čeká koncem roku hromadná výměna stávajících jednotek za nové.
Podle Felixe je změna systému proti původnímu zadání zakázky. "Neodpovídá to zadání, a ani požadavkům dopravců, na které by se mělo dbát, když oni vybírají soukromé daně pro stát," řekl. Pochybnosti o změně systému má však i MD, které hodlá o vyjádření požádat antimonopolní úřad. Ten by měl podle Hodače říci, zda při změně systému na satelitní nedojde i ke změně zadávacích podmínek tendru o mýto.
Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie posvětí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl ve středu Moos. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července letošního roku.
Ačkoliv tým expertů usiluje o to, aby dopravci mohli využívat pro oba systémy jednu univerzální jednotku, není vyloučeno, že zpočátku budou muset mít pro každý systém jednu. "Cenový rozdíl mezi oběma jednotkami se během dvou tří let stane zanedbatelným," řekl Moos. I podle něj by bylo české řešení unikátní. "To řešení, které tady připravujeme, by mohlo být dobrým příkladem i pro celoevropskou platformu," dodal.