Týřová: Eurocentra zvýší informovanost o Evropské unii

15.01.2007 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

O nabídce služeb nově otevřených českých Eurocenter a jejich zaměření či o důvodech vzniku projektu Eurocenter jsme si povídali s Blankou Týřovou, ředitelkou Odboru pro informování o evropských záležitostech (MMR ČR).

Paní Týřová, tématem našeho rozhovoru jsou Eurocentra. Mohl bych vás poprosit, abyste našim čtenářům krátce tento projekt představila?
Eurocentra jsou informační místa, na která se lidé mohou obracet se svými dotazy týkajícími se Evropské unie. V listopadu 2005 byla za přítomnosti předsedy Evropské komise J.M. Barrosa a předsedy vlády ČR zahájena činnost Eurocentra Praha. V průběhu roku 2006 byla otevřena regionální Eurocentra ve všech krajských městech. V současné chvíli tak slouží občanům 13 Eurocenter. Cílem projektu je zpřístupnit veřejnosti informace o EU tak, aby byly srozumitelné a dostupné ve všech krajích ČR. Celý projekt byl realizován a je řízen odborem pro informování o evropských záležitostech. Příprava začala v létě 2005 na Úřadě vlády ČR a nyní celý odbor a všechna Eurocentra fungují od listopadu 2006 pod hlavičkou Ministerstva pro místní rozvoj ČR. 

Jaké byly důvody otvírání Eurocenter po celé republice?
Celý projekt Eurocenter v této podobě vznikl na základě poptávky veřejnosti po srozumitelnosti a dostatku základních i odborných informací o Evropské unii. V oblasti evropské problematiky existuje velké množství různých informací, avšak zorientovat se v nich zabere hodně času. To jsme chtěli změnit a proto byl vybudován komplexní systém informování, kam patří kromě celostátní sítě Eurocenter i bezplatná telefonní linka Eurofon 800 200 200, internetový portál Euroskop.cz a časopis Eurokurýr. Zájemci o jakékoliv otázky týkající se EU tak mohou zavolat, přijít a nebo získat informace na internetu.

Celý projekt také reagoval na deklaraci přijatou během zasedání Evropské rady v Bruselu ve dnech 16.-17. června 2005, která říká, že úkolem vlád členských zemí musí být nastartování celonárodní diskuse, odstranění informačního deficitu a zvýšení zájmu veřejnosti o evropské záležitosti.
 
Jaké služby Eurocentrum nabízí a pro koho jsou určeny?
Kromě zodpovídání dotazů nabízí Eurocentra návštěvníkům i velký výběr brožur a publikací zaměřených na různé evropské problematiky. Dále mají zájemci možnost využít odborné knihovničky nebo vyhledávat informace o EU na počítačích pro veřejnost. Praktické informace zde mohou získat studenti, učitelé, zájemci o práci v zemích Evropské unie a nebo podnikatelé, kteří zvažují využití některého z evropských programů a fondů. Eurocentra dále pořádají semináře, přednášky pro školy a besedy se zajímavými hosty. Fungují také jako jakýsi „rozcestník“, tzn. jejich úkolem je kromě výše uvedeného navést zájemce na odborné organizace a specialisty, kteří pomohou například s přípravou projektu pro čerpáním financí z evropských fondů.

Kolik Eurocenter již bylo v České republice otevřeno? Kolik Eurocenter má Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v plánu ještě otevřít?
V každém krajském městě bylo během roku 2006 otevřeno regionální Eurocentrum a společně s Eurocentrem Praha, které funguje společně pro Prahu a Středočeský kraj, tak byla vytvořena síť 13 kontaktních míst. Eurocentra jsou také propojena s výše uvedenou bezplatnou telefonní linkou Eurofon 800 200 200 a internetovým portálem Euroskop.cz. Celá síť byla dobudována otevřením posledního Eurocentra ve Zlíně, které začalo fungovat 20 listopadu loňského roku.

Takový rozsáhlý projekt jistě není levný. Jaké jsou náklady na otevření jednoho Eurocentra, jaké jsou náklady na provoz a kdo celý projekt platí?
Pro vybudování sítě Eurocenter jsme v každém regionu získali partnera (z velké většiny kraje nebo magistráty krajských měst). Naši partneři nám následně pomohli vytipovat vhodné místo, kde je Eurocentrum umístěné. Nejčastějším místem, kde Eurocentra sídlí jsou veřejné knihovny, nebo také přímo budovy krajských úřadů. Vzhledem k výše uvedenému byly náklady na Eurocentra velmi sníženy. Každé Eurocentrum sestává v podstatě z informačního pultu pro dva pracovníky, dále jsou tam pro zájemce dva počítače s internetovým přístupem a samozřejmě velký výběr informačních materiálů. Náklady na vybudování jednoho Eurocentra se z největší části skládaly z nákladů na vybavení nábytkem, technikou, napojením na internet, telefon apod. Pro Eurocentra se zřizovací částka pohybovala od 250 do 350 tisíc v závislosti na prostorových možnostech. Dále pak hradíme náklady personální, nájem a poplatky za služby, tedy standardní provoz. Celý projekt byl hrazen z rozpočtu odboru pro informování o evropských záležitostech Úřadu vlády ČR a následně po přesunu tohoto odboru Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.
 
Je podobný projekt realizován i jinde v zahraničí? V kterých zemích byla Eurocentra již otevřena a fungují na podobném principu, mají stejný cíl?
Ve většině členských států Evropské unie probíhá informování o evropských záležitostech na více či méně plošné úrovni. Komunikační strategie České republiky však byla veřejně oceněna jak místopředsedkyní Evropské komise Margot Wallströmovou, odpovědnou za komunikaci, tak samotným předsedou Evropské komise José Manuelem Barrosem, který Českou republiku označil za průkopníka nové komunikační strategie Komise – „Plánu D“ při inauguraci Eurocentra Praha a Střední Čechy, které se konalo 18. listopadu 2005.

Spolupracují naše centra s kolegy ze zahraničí a je tato spolupráce národně koordinována, nebo si každý region spolupráci řídí sám?
Odbor pro informování o evropských záležitostech je členem pracovní skupiny pro informace, která pravidelně zasedá v Evropské radě v Bruselu a podílí se, společně s ostatními členskými státy, na přípravě komunikačních dokumentů Evropské unie. V této podobě je spolupráce všech Eurocenter koordinována a zaměřována na aktuální témata, jako je například přístup České republiky k schengenskému systému nebo přijetí eura.

Na regionální úrovni pak jednotlivá Eurocentra postupně navazují spolupráci s našimi sousedy. V Karlových varech,  Ústí nad Labem, Ostravě a Brnu se rozvíjí spolupráce např. s Technickými sekretariátu Interregu, připravují se společné akce v rámci Euroregionů nebo se zahraničními Eures poradci apod.

Co českého občana, návštěvníka Eurocentra, nejvíce zajímá? Jaké dotazy nejčastěji padají a chodí k vám více občané nebo spíše podnikatelé?
Spektrum dotazů je široké. Studenti se zajímají zejména o historii Evropské unie, evropské instituce nebo Ústavní smlouvu. Chtějí také poradit s praktickými věcmi, například jak získat v zahraničí letní brigádu, nebo na možnost dobrovolné služby. Dospělí se informují především na práci v zemích EU. Největší zájem mají o Irsko a Španělsko. Podnikatelé se ptají nejčastěji na možnost čerpání dotací z evropských fondů nebo vyslání pracovníků do zahraničí. Nejčastějšími návštěvníky jsou téměř ve všech Eurocentrech studenti a zájemci o práci v zemích EU, ale např. v Hradci Králové jsou to podnikatelé. ¨

Pro představu uvedu, že Eurocentra navštívilo a svůj dotaz zadalo v roce 2006 cca 30 000 občanů, na lince Eurofon bylo za rok vzneseno celkem 62 932 dotazů (průměrně přes 240 denně), Eurocentrum Praha celkem odpovědělo na více než 3638 e-mailových dotazů, zorganizovalo 34 seminářů a na dalších 15 se aktivně podílelo jako spoluorganizátor s celkovou účastí 2450 lidí, pro žáky základních a studenty středních škol předneslo 95 hodinových přednášek s celkovou účastí 3325 studentů a internetový portál Euroskop.cz průměrně navštíví 20 000 lidí měsíčně.

Jaké jsou podle Vás znalosti a informovanost českých občanů o Evropské unii? Je průměrný Čech stejně dobře informovaný jako průměrný Polák, Němec nebo Fin?
Z pravidelných výzkumů veřejného mínění vyplývá, že se Češi v otázce informovanosti o EU poněkud podceňují. Jen třetina (34%) podle vlastního názoru rozumí tomu, jek EU funguje, přičemž průměr EU-25 činí 41%. ČR tak společně s Portugalskem, Slovenskem a Španělskem patří k členským zemím, jejichž občané mají pocit, že fungování EU rozumějí nejméně. Z dalších průzkumů vyplývá, že naprostá většina obyvatel ČR (89%) souhlasí s míněním, že fungování EU je třeba zpřehlednit a více přiblížit chápaní obyčejných lidí. Zájem o EU je tedy v české veřejnosti značný. Tři občany z pěti zajímá, jak vlastně EU funguje, jaké jsou její činnosti a cíle.
 
Jakým způsobem jsou do jednotlivých Eurocenter vybírání pracovníci a jakou odbornost musí splňovat?
Pracovníci Eurocenter procházejí výběrovým řízením, v nichž je mimo jiné kladen důraz na znalosti a zájem o problematiku o Evropské unii a na jazykovou vybavenost.
 
Kolik zaměstnanců je potřeba přijmout pro úspěšný provoz jednoho českého Eurocentra?
V každém regionálním Eurocentru pracují dva zaměstnanci, z nichž jeden je zaměstnán na plný a druhý na poloviční úvazek. V Eurocentru Praha je celkem deset zaměstnanců, kromě informačních pracovníků jsou to operátoři bezplatné linky Eurofon 800 200 200 a redakce internetového portálu Euroskop.cz.

Mají zaměstnanci možnost se i nadále vzdělávat, např. formou zahraničních stáží, seminářů ...
Zaměstnanci procházejí pravidelným školením. Jedná se jak o odborné semináře, které jsou zaměřené na jednotlivé problematiky Evropské unie, tak o školení, která dále rozvíjí jejich znalosti a schopnosti, např. komunikační či prezentační dovednosti.
 
Jaké plány pro nejbližší roky má Ministerstvo pro místní rozvoj ČR na téma zvyšování informovanosti českých občanů o Evropské unii?
Pomocí Eurocenter, Eurofonu 800 200 200 a Euroskopu chceme poskytovat přehledné a srozumitelné informace české veřejnosti. Pro rok 2007 byla jako hlavní komunikační témata zvolena: členství ČR v EU, čerpání peněz evropských fondů a programů a budoucnost Evropy. Připravujeme velké množství seminářů, výstav, soutěží pro studenty a také nových publikací. S kompletním přehledem naší činnosti stejně tak jako s dalšími informacemi o Evropské unii se můžete seznámit  na stránkách www.euroskop.cz. Nebo vás rádi uvítáme ve kterémkoliv Eurocentru v ČR.

Děkuji za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz
 

Blanka Týřová (nar. 1976) začala od roku 2002 pracovat na Ministerstvu zahraničních věcí ČR a v období 2003 až 2005 působila v rámci stálého zastoupení České republiky při Evropské unii. Od léta 2005 nastoupila do odboru pro informování o evropských záležitostech Úřadu vlády ČR jako vedoucí oddělení komunikačních nástrojů a vedoucí projektu Eurocenter. V listopadu 2006 byla Blanka Týřová jmenována ředitelkou odboru pro informování o evropských záležitostech Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW