V Česku se podle všech srovnatelných kritérií s evropskými státy staví dálnice nejdráž a také velmi pomalu. O rozsahu kontroly, při níž se budou prověřovat všechny tyto tři instituce dohromady, svědčí podle serveru i to, že její výsledek bude znám až v říjnu.
Mezi prověřovanými akcemi má být například to, jak se nakládá s penězi na výstavbu dálnice D47 na severu Moravy. Kontroloři už v minulosti jednou stavbu dálnice D47 a rychlostní komunikace R48 prověřovali, a to v letech 2003 a 2004. "A zjistili, že stavba severomoravských silnic byla špatně připravená. Ukázalo se, že téměř 2,5 miliardy korun bylo použito na stavby, které nemají charakter dálničních přivaděčů, což bylo v rozporu s vládním nařízením," píše server.
Podobně kontroverzní stavbou je prý také připravovaná výstavba rychlostní silnice R43 na jihu Moravy. Silnice, která má odvést mimo Brno a další města tranzitní dopravu, se už podle původních plánů měla stavět. Kvůli sporům o trasu přes brněnskou městskou část Bystrc se ale odhaduje, že stavba začne nejdříve za čtyři roky. Nové vedení Brna chce totiž nově prověřit i variantu, podle které by R43 přes Brno vůbec nevedla.
Stavba dálnic a rychlostních komunikací ale není v Česku kritizována jenom kvůli zdlouhavým povolovacím řízení, ale také proto, že patří mezi nejdražší v Evropě.
Odborníci i zástupci státu ale tvrdí, že výstavbu českých dálnic prodražují také požadavky měst a obcí, které chtějí dlouhé dálniční přivaděče nebo nové mimoúrovňové křižovatky, píše server Aktuálně.cz.