Nedokončená transformace drah nám ztíží vstup do Evropské unie

29.10.1999 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Transformaci drah je nutné urychlit, protože je to jedna z podmínek vstupu ČR do Evropské unie

Transformaci drah je nutné urychlit, protože je to jedna z podmínek vstupu ČR do Evropské unie. To je hlavní závěr z posledního jednání správní rady Českých drah (ČD). "Nejpozději na lednové schůzi Parlamentu musíme předložit takovou verzi transformačního zákona domácí železnice, která bude pro většinu poslanců přijatelná," řekl včera Hospodářským novinám předseda správní rady ČD a náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána.

V současné době jsou dokonce ve hře čtyři varianty tohoto zákona. Kromě dvou variant Ministerstva dopravy přednesl na správní radě poslanec za sociální demokracii Miroslav Kapoun dvě nová řešení. "Bohužel z legislativního hlediska nejsou dostatečně zpracovány," podotknul Vrána.

Spr

ávní rada ČD dvě varianty označila za krajní řešení a dvě za kompromisní. Mezi krajní patří to, že dráha zůstane nadále unitární, jak to požadují především odboráři. Jinou krajní variantou je úplné oddělení přepravy od správy dopravní cesty a vzniknou rovnou dva podniky. To požadují opoziční poslanci. "Kompromisní návrhy jsou velmi blízké původnímu návrhu našeho resortu, kdy dojde k oddělení přepravy a dopravní infrastruktury, ale koleje budou ještě nějakou dobu spravovat právě České dráhy. Musím však dodat, že i krajní poslanecký návrh odpovídá cílovému řešení, jak jej požaduje EU. Resort v žádném případě nepropustí dál žádný jiný návrh zákona, který by neodpovídal transformaci podle představ unie," řekl předseda správní rady.

"Nevyřešeným problémem nadále zůstává, jakým způsobem budou dráhy oddluženy a kdo dostane hlavní část majetku," řekl Vrána. Ministerstvo nadále prosazuje, že dluh drah bude umořen z privatizace jejich zbytného majetku. "Jiná cesta není, stát na to nemá. Odboráři si musí uvědomit, ž

e majetek drah je státní majetek a že tedy o něm bude rozhodovat stát," dodal Vrána. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška se protichůdná stanoviska obou stran mírně sblížila. "Shodli jsme se minimálně na tom, že transformaci drah musí navrhnout správní rada a ne ministerstvo. Odpovídá to zákonu o Českých drahách z roku 1993," řekl HN Dušek. Ministerstvo podle něj pouze převede návrh do paragrafovaného znění a předá vládě. "Obávám se však, že kvůli postojům samotného ministra dopravy Antonína Peltráma to nebude tak jednoduché," dodal.

Zdroj: HN z 29. 10. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka