Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová dnes ČTK řekla, že z loňského nárůstu pokut nelze vyvozovat zhoršení situace na tuzemském trhu. Například některé pokuty uložené ve správních řízeních se totiž podle Fléglové mohou týkat prohřešků, které ČOI zjistila o rok dříve. Do statistiky ČOI ale byly zahrnuty až loni, kdy inspekce správní řízení uzavřela a nepoctivé obchodníky pokutovala.
ČOI v roce 2006 ve 4174 správních řízeních uložila pokuty v celkové výši 30,9 milionu korun. ČOI zároveň rozdala 12.168 blokových pokut za 10,8 milionu korun. Inspektoři loni také zakázali prodej zboží v hodnotě 853,5 milionu korun, o rok dříve to bylo za 869,6 milionu korun.
V roce 2006 činila průměrná bloková pokuta 890 korun. "Nejvyšší průměrná bloková pokuta byla v Ústí nad Labem, zhruba 1240 korun. Nejnižší průměr naopak vykázal Hradec Králové, tam to bylo 630 korun," uvedla Fléglová. Maximální výši blokové pokuty, která činí 5000 korun, inspektoři loni využili ve více než stovce případů.
"Ve správním řízení se průměrná pokuta za loňský rok pohybuje kolem 7400 korun. Nejvyšší průměr byl opět v Ústí nad Labem, a to více než 18.000 korun. Nejnižší průměr, zhruba 3300 korun, vykázal v pokutách uložených ve správním řízení Tábor," podotkla Fléglová.
Nejvyšší pokuta, kterou loni ČOI ve správním řízení uložila, přitom činila 800.000 korun. "V roce 2005 ale bylo i několik milionových pokut," podotkla Fléglová. V roce 2005 dostala milionovou pokutu například společnost Ahold. Většina loňských pokut se týkala porušení zákona o ochraně spotřebitele, podle kterého mohou nepoctiví podnikatelé od letošního jara za závažné prohřešky dostat ve správním řízení až padesátimilionovou pokutu.
Kontrolních nákupů loni ČOI provedla 27.513, z nichž předraženo bylo 5,1 procenta. Průměrná výše předražení přitom činila 7,1 procenta. V roce 2005 ČOI zjistila předražení u 4,8 procenta kontrolních nákupů a průměrná výše předražení předloni byla šest procent. V loňském roce také vzrostl počet podání občanů z 7032 v roce 2005 na 9243, přičemž nejvíce (3727) se jich týkalo reklamací.
ČOI je kontrolním orgánem státní správy a podléhá ministerstvu průmyslu a obchodu. Kontroluje právnické a fyzické osoby, jež prodávají či dodávají výrobky a zboží na vnitřní trh. Zároveň monitoruje dodržování zákona v poskytování služeb nebo spotřebitelských úvěrů.