Jak žádat o důchod

18.01.2007 | , Finance.cz
DŮCHODY A DÁVKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Od nového roku má každý žadatel o důchod povinnost osobně sepsat žádost na místně příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Do této doby to za ně činil zaměstnavatel. Co všechno z toho pro pojištěnce vyplývá?

Splníte-li všechny zákonem stanovené podmínky vznikne vám nárok na důchod. V současné době platí, že nárok na starobní důchod má pojištěnec, jestliže získal dobu pojištění v rozsahu aspoň 25 let a dosáhl důchodového věku. Nárok přitom vzniká splněním časově poslední podmínky. Pojištěnec má nárok na starobní důchod též, získal-li aspoň 15 let doby pojištění a dosáhl věku aspoň 65 let. K tomu, aby vám byl důchod ale skutečně přiznán, musíte podat žádost. Tuto žádost je možno sepsat nejdříve tři měsíce před požadovaným dnem přiznání důchodu.

Do 31.12.2006 bylo povinností zaměstnavatelů sepisovat žádosti o důchod, které podávali jejich zaměstnanci. S účinnosti od 1. ledna 2007 se žádosti o důchod sepisují výhradně na okresní správě sociálního zabezpečení příslušné podle místa trvalého pobytu žadatele.

Při podávání žádosti o starobní, plný invalidní či částečný invalidní důchod je povinnost předložit spoustu dokladů. Mezi ně například patří:

  • občanský průkaz (u cizinců pas či povolení k pobytu)
  • doklady o studiu
  • doklad o výkonu vojenské služby
  • doklady prokazující výchovu dětí (rodné listy)
  • doklady o zaměstnání v zahraničí
  •  další doklady, kterými lze prokázat doby pojištění či náhradní doby pojištění.

Osobní správa sociálního zabezpečení si od posledního zaměstnavatele vyžádá i evidenční list důchodového pojištění.

Při podávání žádostí o pozůstalostní dávku (důchod vdovský, vdovecký a sirotčí), pokud již zemřelá osoba pobírala důchod, se předkládá:

  • občanský průkaz (u cizinců pas či povolení k pobytu)
  • úmrtní list zesnulého
  • oddací list (při žádosti o vdovský/vdovecký důchod)
  • rodné listy dětí (při žádosti o sirotčí  důchod)
  • potvrzení o studiu (při žádosti o sirotčí důchod, pokud již dítě dokončilo povinnou školní docházku).

Nepobírala-li osoba, po níž je žádáno o pozůstalostní dávku, dokud vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady (týkající se zesnulé/ho), které se předkládají k žádosti o starobní, případně invalidní důchod.

Po sepsání je žádost odeslána na Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ) v Praze, která rozhodne o dávce důchodového pojištění, o níž je žádáno. Délka řízení je přímo úměrná počtu podkladů pro rozhodnutí, které tak musí došetřovat. V průměru se lhůta při došetřování v průběhu řízení pohybuje okolo 3 měsíců.

Po vyhodnocení žádosti o přiznání starobního či jiného důchodu, se dávka vyplácí oprávněné osobě nebo jejímu zákonnému zástupci. Forma výplaty je buď v hotovosti, složenkou či bankovním převodem na účet.

Zdroj: ČSSZ

Autor článku

Nadja Fehimovič  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DŮCHODY A DÁVKY