"Dotazované firmy stále hlásí velmi pozitivní současnou podnikatelskou situaci, ačkoli jejich hodnocení není tak příznivé jako v předchozím měsíci," uvedl institut. "Je to pravděpodobně zčásti důsledek zvýšení daně z přidané hodnoty. Důvěra firem ohledně vyhlídek pro příštích šest měsíců nicméně o něco stoupla," dodal.
Dílčí index současných podnikatelských podmínek klesl na 112,8 bodu z předchozích 115,3 bodu, zatímco index očekávání se zvýšil na 103,2 bodu ze 102,5 bodu. "Skutečnost, že index očekávání je vyšší, naznačuje, že jde o přechodný pokles a že vyhlídky zůstávají dobré," řekla analytička Audrey Childeová-Freemanová ze společnosti CIBC World Markets.
Institut pro průzkum trhu GfK dnes uvedl, že spotřebitelská důvěra v Německu se v únoru v důsledku vyšší DPH zhorší na 12měsíční minimum. Předstihový index spotřebitelské důvěry GfK pro únor se snížil na 4,8 bodu z lednových 8,5 bodu.
Německo od letošního ledna posunulo sazbu DPH na 19 procent z předchozích 16 procent, což představuje nejvýraznější zvýšení DPH v poválečné historii země. Hlavním důvodem tohoto kroku je snaha snížit rozpočtový deficit pod tři procenta hrubého domácího produktu, což je limit stanovený Paktem stability a růstu Evropské unie.