"Stát by nabyl majetek bezplatně s tím, že by si zpětně nijak nenárokoval zisk, který jsme v Hamburku za pět let přítomnosti dosáhli," sdělil týdeníku podmínky transakce správce konkurzní podstaty Aleš Klaudy. Stát s takovým postupem souhlasí. "Očekáváme, že k vyrovnání by mohlo dojít zhruba v půlce letošního roku," odhaduje šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.
Pozemky v Hamburku získalo Československo po první světové válce do pronájmu, který potrvá až do roku 2027. Po roce 1989 ale nebylo při privatizaci jasně definováno, kdo vlastní budovy, které na pozemcích stojí. Vedle státu si je nárokovala i zprivatizovaná společnost Československá plavba labská, která později zkrachovala. Konkurzní správce pak vedl o budovy mnohaletou právní bitvu. Zisk z pronájmu budov plynul do konkurzní podstaty.
Současná dohoda otevírá šance českým firmám, které by chtěly strategicky umístěné prostory využít. Zatím obývají přístavní budovy především Němci. "V současnosti podniká na území Saalehafen celkem šest spedičních, rejdařských a skladových firem. Pět německých a jedna česká," upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Po převodu na stát ale mohou vejít do hry i dosud nevyužité nemovitosti. "Tak lze komerční činnost rozšířit minimálně o 40 až 50 procent," míní Šefara.
O využití přístavních prostor již projevily zájem dvě skupiny českých firem. "Jedna s úmyslem dostrojovat v Hamburku lodě vyrobené v Česku. Druhá skupina chce pokračovat v tradiční činnosti překladu zboží převáženého do a z České republiky," dodal Hanzelka.
Zájem o pronájem prostor v Hamburku potvrdil Profitu tuzemský lídr oboru, společnost České přístavy. "Utvořili jsme konsorcium s velkými partnery, jako je developer Sekyra Group nebo společnost Vítkovice," sdělil manažer firmy Jindřich Vodička.