EK: Ropné společnosti mají do roku 2020 snížit emise o deset pct

31.01.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 31. ledna (zpravodajka ČTK) - Evropská komise navrhla opatření, které má přimět ropné společnosti snížit do roku 2020 emise skleníkových plynů vznikajících při těžbě, zpracování a přepravě ropy o deset procent. Nová směrnice má přispět k boji s globálním oteplováním také stanovením přísnějších standardů pro složení benzinu a nafty. Rozhodnutí, které se týká výrobců automobilů a jejich povinnosti snížit emise CO2, ale komise opět o týden odložila.

Ropné společnosti se budou muset podle komise podřídit přísnějším pravidlům a od roku 2010 do roku 2020 každý rok snižovat emise vzniklé při těžbě a zpracování ropy o procento. Emise kysličníku uhličitého by se tak do roku 2020 měly snížit o 500 milionů tun.

Vstřícnější k životnímu prostředí má být i nové složení benzinu a nafty. Benzinová směs bude moci obsahovat až deset procent okysličených přísad, například etanolu, což umožní širší užití biopaliv. Zatím byl maximální obsah etanolu stanoven na pět procent.

Od začátku roku 2009 se podle návrhu také bude moci prodávat pouze nafta, v níž bude nižší obsah sirných sloučenin. Zatímco nyní může být v naftě 50 miliontin těchto sloučenin, za dva roky už to bude pětkrát méně, tedy deset miliontin. Tím by se měly snížit především emise prachových částic v ovzduší. O třetinu, z 11 na osm procent, budou muset výrobci nafty snížit i obsah polyaromatických uhlovodíků, z nichž některé jsou považovány za rakovinotvorné.

Ambiciózní plán na boj s globálním oteplováním, s jehož pomocí chce komise splnit svůj závazek, aby se emise skleníkových plynů do roku 2020 snížily o třetinu, se tak uskuteční ve dvou rovinách. Zatímco směrnici o kvalitě paliv už komisaři schválili, o detailech nových pravidel pro automobilový průmysl se stále diskutuje.

Snížení automobilových emisí až na úroveň 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012 prosazuje komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Oponuje mu komisař pro průmysl Günther Verheugen a zástupci automobilového průmyslu; ti argumentují tím, že evropští výrobci aut by se stali nekonkurenceschopnými.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK