Řetězec Ahold měl ve čtvrtletí nižší tržby, nedaří se ani v USA

01.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Amsterodam 1. února (ČTK) - Nizozemský maloobchodní řetězec Ahold měl ve čtvrtém čtvrtletí obrat 10,4 miliardy eur, což je o tři procenta méně než ve stejném období předchozího roku. Nedaří se mu ve Spojených státech, což je hlavní důvod nepříznivého výsledku celé skupiny. Podnik, který má v České republice obchody Albert a Hypernova, zřejmě doplácí na snahu zlepšit pověst po nedávných skandálech.

Ahold je čtvrtým největším maloobchodním prodejcem potravin na světě. Výsledek za čtvrté čtvrtletí nesplnil ani odhady analytiků v anketě agentury Reuters. Ti v průměru očekávali, že obrat dosáhne 10,5 miliardy eur. Pokud by se ale braly v úvahu konstantní směnné kurzy, ve čtvrtletí by se Aholdu tržby o tři procenta zvýšily.

Skupina Ahold vytváří více než 70 procent tržeb ve Spojených státech, takže americký trh je pro ni klíčový. "Podmínky na trhu se nezměnily. Obchody Stop & Shop a Giant-Landover byly ovlivněny dopadem cenových investic v souvislosti s dalším zaváděním programu na zvyšování hodnoty," píše se ve sdělení Aholdu.

Řetězec se v posledních letech potýká s řadou skandálů, z nichž největší byly účetní nesrovnalosti v americké součásti U.S. Foodservice. Soud již v této souvislosti potrestal několik manažerů Aholdu a nařídil vyplatil vysoké odškodné. Toho se dočkali také akcionáři, kteří byli jednáním Aholdu poškozeni.

Investoři nicméně špatné zprávy ignorovali a kurz akcií Aholdu se zvýšil o 0,8 procenta na 7,76 eura. To je nepatrně vyšší růst než u indexu maloobchodních firem v Evropě. "To, že si Ahold v USA nevede dobře, není nic nového," řekl analytik Lex Werkheim z investiční společnosti Eureffect. Akcie podle něj dosáhly hranice podpory, takže růst není překvapivý. Podle analytiků by cena měla být v pásmu 8,5 až 11 eur.

Ahold se ale potýká s problémy i v Evropě, včetně českého trhu. Inspekční orgány zjistily, že Ahold zákazníkům například prodával zkažené maso nebo předražoval nákupy. Ahold koncem loňského roku oznámil odchod z polského a slovenského trhu, takže své úsilí ve střední Evropě chce uplatnit už jen v Česku.

Ahold už v prosinci varoval, že čtvrté čtvrtletí pro něj bude složité a za hlavního viníka označil vysokou konkurenci a nepříznivé ekonomické podmínky. V USA se nyní Ahold snaží vylepšit pověst obchodů Stop & Shop, Giant-Landover a Giant-Carlisle v naději, že do nich za pomoci nižších cen přiláká více zákazníků. Tato strategie se mu zatím osvědčila v Nizozemsku v obchodech Albert Heijn, kde zvýšil tržby o 11 procent.

Nízká efektivita Aholdu už přinutila některé investiční fondy k tomu, aby vystavily značnému tlaku management Aholdu. Fondy Centaurus Capital a Paulson & Co se snaží Ahold dohnat k tomu, aby se zbavil svých ztrátových obchodů v USA, a místo toho se zaměřil na evropský trh. Ahold sice na konci loňského roku oznámil dílčí změny, podle analytiků je to ale málo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK