"Celkem 20 investičních akcí bylo hodnoceno z hlediska efektivnosti jako nevhodné, přesto byly realizovány. U dalších 15 akcí vůbec nebyla efektivnost posuzována, řekl prezident NKÚ František Dohnal. Podle úřadu byl výběr staveb závislý na subjektivních názorech lidí, kteří se podíleli na sestavování rozpočtu SFDI.
Ministerstvo dopravy podle kontrolorů nestanovilo jasná kritéria pro posuzování efektivnosti staveb. Jasnou metodiku vydalo až v roce 2006. Jako příklad uvádí NKÚ chystanou rekonstrukci brněnského nádraží, u které nebyly ve studii proveditelnosti uvedeny všechny varianty přestavby.
Studie brněnského nádraží má i další chyby. Například v celkových investičních nákladech varianty s výstavbou nového nádraží nebylo uvažováno s náklady na výstavbu nezbytné městské infrastruktury, uvedl NkÚ.
Úřad také kritizuje neprůhlednost výběrových řízení na dodavatele projektů i stavebních firem.
NKÚ v letech 2004 až 2006 zkontroloval 38 staveb o celkových nákladech téměř 38 miliard korun. Kontrolovanými organizacemi byly ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty a její vnitřní organizační složky - stavební správy Olomouc, Plzeň a Praha.