Na mýtném se za první měsíc provozu vybralo 422 milionů korun

01.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. února (ČTK) - Dopravci zaplatili za leden na mýtném téměř 422 milionů korun. Naopak od těch, kteří řádně neplatili, vybrali celníci do 29. ledna přes 2,5 milionu korun na pokutách. Do systému se zatím zaregistrovalo 124.000 vozidel. Řekl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Mýtné se od 1. ledna vybírá zhruba na tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnost se zatím vztahuje na vozy o hmotnosti 12 tun a více.

Podíl zahraničních a domácích dopravců je přibližně vyrovnaný. Podle statistiky firmy Kapsch z 25. ledna, pochází nejvíce zahraničních kamionů z Polska (přes 11.000 jednotek), následují Slováci (zhruba 10.000) a Maďaři (více než 5000). Podobně jako Maďaři jsou na tom čtvrtí Němci. Mýtné v ČR zaplatil i jeden jemenský kamion, čtyři íránské a šest libyjských vozů.

Státní fond dopravní infrastruktury, na jehož účet všechny výnosy z mýtného putují, plánuje ve svém rozpočtu na rok 2007 čistý příjem z mýtného 2,8 miliardy. Aby se předpoklad fondu splnil, musel by být celkový výnos systému asi 4,8 miliardy korun, neboť zhruba dvě miliardy je nutné zaplatit firmě Kapsch za služby a vybudování systému. Ředitel Kapsche Karel Feix odhaduje celoroční výnos z mýtného na 5,4 miliardy.

Finanční výnosy pro stát vyvažují dopravci na druhé straně zdražením svých služeb. Podle dostupných údajů zvýšili nákladní dopravci ceny o 15 až 30 procent a rostly také ceny autobusových jízdenek. Mýtné povinnosti podléhají totiž také autobusy. Nejvíce se zdražení jízdenek dotklo trasy z Prahy do Brna, kde zdražili prakticky všichni dopravci. Například Student Agency zvedla cenu ze 150 na současných 180 korun.

Systém elektronického mýtného se zatím potýká i s některými technickými nedostatky. Problémy zaznamenali například celníci, kteří mají řádné placení mýtného kontrolovat. Kvůli potížím s programovým vybavením svých počítačů vázne komunikace mezi nimi a centrálou Kapsche. Údaje o neplatícím kamionu se tak někdy dostanou k celníkům až s dvouhodinovým zpožděním.

Potíže zřejmě nastanou i při dohadování mezi Kapschem a státem o výši odměny pro firmu za výběr mýtného za leden. Na mýtné totiž téměř celý měsíc nedohlížel nezávislý auditor, takže stát nemá k dispozici data, na základě kterých by odměnu vyplatil. Kapsch však hodlá odměnu požadovat podle vlastních měření a odvolává se na smlouvu, podle které je stát povinen kontrolu zajistit.

Podle údajů Kapsche se daří mýtné vybírat od více než 98 procent všech povinných vozů. Smlouva mezi státem a firmou říká, že vše, co Kapsch vybere nad 95 procent, mu připadne jako odměna. Ministerstvo hodlá konzultovat výsledky měření firmy s odborníky z ČVUT.

Budování systému a jeho uvedení do provozu provázely od počátku problémy. Veřejnou soutěž vyhrál Kapsch, jehož nabídka byla cenově až na třetím místě. Neúspěšní účastníci tendru se několikrát odvolali k antimonopolnímu úřadu, podali stížnosti k českým soudům i Evropské komisi, což způsobilo časový skluz při výstavbě.

Firmě se například nepodařilo vyřídit všechna nutná povolení ke stavbě elektrických přípojek, takže většinu mýtných bran pohánějí naftové agregáty. Mimo jiné i proto se pro zpoplatnění silnic prvních tříd nyní počítá s hybridním systémem, který využívá satelit a není tak náročný na infrastrukturu. Dopravci by na silnicích prvních tříd měli začít platit od ledna 2008.

Cena zakázky za obě etapy včetně služeb na deset let je 22 miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK