Firmy mohou získat návod na opatření ke sladění práce a rodiny

01.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. února (ČTK) - Firmy mohou nyní získat návod na zavedení opatření ke slaďování práce a rodiny. Příručka přibližuje i náklady a zisky, které jim dodržování rovných šancí přinese. Novinářům to dnes řekla editorka brožury Kateřina Machovcová ze společnosti Gender Studies.

Publikace je součástí projektu ke srovnávání příležitostí Půl na půl, který hradí Evropský sociální fond a státní rozpočet. Bližší informace lze získat na adrese www.genderstudies.cz či www.rovneprilezitosti.cz.

"Rovné příležitosti nepředstavují jen etický přístup, důkaz demokracie či legislativní požadavek, je to také něco, co má velký ekonomický přínos," uvedla Machovcová. Podle ní zaměstnavatelé chápou zavádění rovnosti na pracoviště většinou jen jako další náklady. I když počáteční investice nebývá bezvýznamná, v budoucnu díky ní firmy mohou prý výrazně ušetřit. Nyní postupují spíš tak, že mladé ženy raději rovnou nepřijmou, protože by v budoucnu mohly otěhotnět a kvůli dětem chybět v práci, dodala Machovcová.

Firmy v Česku podle ní nemají spočítáno, o kolik peněz kvůli ztrátě či výpadku kvalifikovaných pracovníků přicházejí. Když matky či otcové odejdou na rodičovskou dovolenou, firma za ně musí hledat náhradu. Musí investovat do náboru, vzdělávání a školení nových sil či do přerozdělení úkolů mezi jejich kolegy. Kdyby ale rodičům zaměstnavatel například upravil pracovní dobu, umožnil jim pracovat z domova, založil firemní jesle a školku či přispěl na jiné hlídání, uspořil by na výdajích, míní Machovcová.

Studie navíc prokázaly, že ve vstřícných podnicích byla nižší fluktuace, zaměstnanci byli loajálnější a zlepšil se i jejich výkon. "Pro firmy, které usilují o dlouhodobější úspěch, je podmínka rovnosti klíčová. Loajalita zaměstnanců-odborníků je totiž jejich konkurenční výhodou," dodala Machovcová.

Gender Studies organizuje každoročně soutěž o nejlepší firmu v oblasti rovných příležitostí. Zatímco podle jedné z jejích pořadatelek Lindy Sokačové před čtyřmi lety podniky v ČR neměly žádný program pro slaďování práce a rodiny a čerpaly jen ze zkušeností zahraničních mateřských firem, nyní přijímají i vlastní opatření.

Podle personální ředitelky jedné z oceněných firem Jitky Moravcové není snadné najít vysokoškolsky vzdělané lidi, kteří ovládají jazyky. "Vítězíte nejen platem, ale i firemní kulturou, podmínkami, tím, že si uvědomujete, jaké zátěži jsou lidé vystaveni, a dáte jim to najevo," řekla Moravcová. Její firma se snaží ženy podporovat, nabízí jim profesní rozvoj stejně jako mužům, má i antistresové programy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK