O jihokorejskou automobilku Daewoo Motor je mezi světovými výrobci zájem, cena za její převzetí totiž nebude příliš vysoká. Celý konglomerát Daewoo, jehož je automobilka součástí, je v obrovských finančních problémech a bude muset na přání svých věřitelů výrazně zeštíhlit. Jedním z prodaných podniků má být i Daewoo Motor. Kromě nižší ceny je o jihokorejskou automobilku zájem ještě z jednoho důvodu. Světoví výrobci automobilů, v tomto případě jde hlavně o
americké automobilky, by si jejím získáním otevřeli bránu na jinak vysokými dovozními cly izolovaný jihokorejský trh a odsud i dále do Asie.O Daewoo Motor se ale s největší pravděpodobností rozpoutá bitva. Svůj zájem o tento podnik již totiž zřetelně vyjádřila světová automobilka číslo jedna americká společnost General Motors. Včera konkurenčnímu Ford Motor nezbylo, než jednoznačně vyjádřit, že se nehodlá jen tak vzdát. V lednu totiž hodlá tato světová dvojka vyslat do Jižní Koreje tým svých odborníků, kt
eří by měli posoudit podmínky koupě Daewoo Motors.Kdo získá Daewoo, bude mít asijské trhy
O zájmu Fordu se již spekulovalo v minulosti. Mluvčí největšího věřitele Daewoo státní banky Korea Development Bank navíc v minulosti potvrdil, že Ford a také DaimlerChrysler si již vyžádaly informace o podmínkách prodeje. Ovšem až včera byl zájem o Daewoo Motor oficiálně potvrzen. Ford to však bude mít těžké; firma General Motors již totiž předložila předběžnou nabídku, že automobilku Daewoo Motor koupí společně s
jejími továrnami v zahraničí. Cenu odmítli zástupci uvést, podle jihokorejského tisku by se ale měla pohybovat v rozmezí 5,4 až 6,4 miliardy dolarů. Korejská vláda kromě toho předchozí týden potvrdila, že firma General Motors získala na vyjednávání o koupi Daewoo exkluzivní práva.General Motors o výraznější vstup na asijské trhy vehementně usiluje. Vlastní přitom již dvacetiprocentní podíl ve firmě Fuji Heavy Industries, vyrábějící automobily Subaru, spolupracuje také s Toyotou a podle včerejších zpráv hodlá velmi úzce kooperovat i s Hondou. Ford oplátkou zase vlastní třetinový podíl v Mazdě. O výhodnou koupi Daewoo Motor ovšem mají zájem i jiné automobilky. Kromě již zmíněné DaimlerChrysler se hovoří také o italském Fiatu. Zapomínat by se podle odborníků
nemělo ani na další jihokorejskou automobilku Hyundai Motor. Ta sice podobné spekulace vyvrací, určitě by jí ale nebylo pohlcení konkurence proti vůli. Navíc by tak zabránila příchodu zahraniční konkurence na svůj trh.Koncern Daewoo Motor se nedávno ocitl
na pokraji bankrotu s astronomickým dluhem ve výši 76 miliard dolarů. Věřitelé firmy nakonec ustoupili a poskytli Daewoo odklad. Ovšem pouze s tou podmínkou, že bude uskutečněn prodej třinácti poboček. Jednou z nich je právě vlajková loď koncernu Daewoo Motor. Její prodej by měl Jihokorejcům poskytnout tolik potřebné finanční zdroje.Zdroj: LN z 22. 12. 1999