...prostředků firmy.
Překvapivý rozsudek - předpokládalo se, že Čong Mong-ku vyvázne s podmíněným trestem - vzápětí poslal akcie firmy o tři procenta níž. Investoři se obávají vakua ve vedení největší automobilky v zemi, která se nadto potýká s růstem domácí měny a vzpurnými odbory.
Osmašedesátiletý Čong odcházel ze soudní síně, plně obsazené zaměstnanci skupiny Hyundai včetně jeho syna a současně ředitele sesterské automobilky Kia Motors Čong Ui-suna, viditelně otřesen.
Čong Mong-ku, který se hodlá proti rozsudku odvolat, byl zadržen loni v dubnu na základě obvinění, že Hyundai a sesterské společnosti zřídily tajné fondy a prostřednictvím lobbistů nabízely úplatky politikům.
Kauza se dotýká samého jádra korejské problematiky rozsáhlých rodinných konglomerátů, takzvaných čebolů, které s využitím komplikované sítě akcionářů přesouvají peníze mezi jednotlivými firmami v rámci skupiny.
Soud rozhodl, že bezprostředně nezruší podmínky soudní kauce s tím, že je třeba chránit národní hospodářství a poskytnout Čongovi čas na přípravu odvolání. Čong, jenž zodpovídá za většinu rozhodnutí skupiny, byl loni v červnu po dvou měsících propuštěn z vazby na kauci ve výši 1 milionu dolarů.
"Předseda Čong si ponechává plnou provozní kontrolu a rozhodovací pravomoci ohledně dlouhodobých strategických otázek, které mají vliv na společnost a přidružené firmy," řekl mluvčí Hyundai Jake Jang.
Někteří analytici si přesto dělají starosti o vedení Hyundai i sesterské automobilky Kia Motors, které se podílejí na celkovém vývozu Jižní Koreje téměř ze 7 procent.
"Mohlo by to mít dopad na korejskou ekonomiku," řekl Kim Hyun-tae, fond manažer investiční společnosti Landmark.
"Hyundai je velký zaměstnavatel a na automobilovém sektoru jsou závislí také dodavatelé autodílů a další odvětví. Auta jsou spolu s polovodiči hlavní položkou jihokorejského vývozu. Takže dopad Hyundai na korejskou ekonomiku je obrovský."
Žaloba v lednu pro Čonga žádala šestiletý trest. Analytici však měli za to, že vzhledem k významu skupiny pro jihokorejskou ekonomiku soud udělí šéfovi předního výrobce automobilů jen podmínku.
((Přeložil: Jan Schmidt; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com, Reuters Messaging: jan.schmidt.reuters.com@reuters.net, +420-2-2419-0477))
[SOUL/Reuters/Finance.cz]