Kvůli velké konkurenci na trhu budou muset zvýšení nákladů z větší části nést automobilky. Ty zároveň mají jen omezenou možnost nutit ke snížení cen dodavatelský průmysl. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn pro dnešní Hospodářské noviny odhadl zdražení na 40.000 až 70.000 Kč a zároveň pohrozil, že by automobilka mohla odstěhovat výrobu dále na východ.
Emisní limit již nyní na trhu plní některé menší vozy s nízkou spotřebou. Například automobily z kolínské automobilky TPCA udávají emise CO2 kolem 109 g/km. Do limitu se například vejde i Škoda Fabia s dieselovým motorem 1,4 TDI/PD.
Vliv opatření na stav životního prostředí v Česku přitom podle Šípka nebude oproti například zemím západní Evropy nijak výrazný. "Protože v současnosti tvoří kolem 55 procent nově přihlašovaných vozů ojetiny z dovozu s průměrným stářím kolem sedmi až osmi let, které neplní ani současné limity platné pro nové vozy," řekl Šípek ČTK.
"Tuzemský trh bude podle mého názoru zasažen jen omezeně, přece jen nejsme typickou výrobnou velkých a silných aut, ale souhlasím, že mladoboleslavskou Škodu by toto plánované nařízení mohlo poškodit," řekl ČTK analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Stěhování celé výroby na východ je však podle něj nereálné. "Je to spíše taková ukázka protestu, protože zaměstnanecká politika v ČR je stejně jako v jakékoliv jiné zemi silné politické téma," dodal.
Automobilky v dohledné době čeká další zásah do nákladů v podobě chystaného opatření na ochranu chodců. To si vyžádá nutnost vybavovat vozy novými prvky aktivní bezpečnosti a úpravou deformačních zón automobilů.
Podle tuzemských odborníků by mohlo opatření nahrávat i většímu rozšíření vozů na alternativní pohon motory na elektřinu či vodík, které jsou zatím dražší než vozy na benzin či naftu. Hybridní elektrický pohon využívá například i v tuzemsku prodávaná Toyota Prius. Kombinovanému pohonu se věnují i další automobilky, například Honda, Nissan, Mazda, Ford, Volkswagen či General Motors. Většina z nich se ale orientuje na vodíkový pohon.
Česká republika je z pohledu automobilové produkce evropskou velmocí. Loni tuzemské automobilky vyrobily 850.000 nových vozů, což je o dvě pětiny více než v roce 2005.