HN: Mýtné v Česku nakonec Kapsch dobuduje

08.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 8. února (ČTK) - Ministerstvo dopravy přijme řešení navržené firmou Kapsch a nechá ji vystavět druhou etapu mýtného systému, kombinující satelitní a mikrovlnnou technologii. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny s odvoláním na zdroj z ministerstva. Stavba má být údajně levnější než původní návrh využívající jen mikrovlnnou technologii.

Výběr mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích pro vozy s hmotností 12 a více tun zahájil Kapsch letos v lednu. Kvůli komplikacím s výstavbou první etapy ministerstvo požadovalo použít pro zpoplatnění silnic prvních tříd takzvané hybridní řešení. To kombinuje mikrovlnnou a satelitní technologii a nevyžaduje tolik mýtných bran.

Ministerstvo dopravy spolu s pracovní skupinou dopravní fakulty ČVUT pod vedením Petra Moose nyní návrh Kapsche zkoumá; rozhodnutí by mělo padnout do konce týdne. Definitivní dohoda by měla být uzavřena ještě v únoru, aby se mohlo od začátku příštího roku vybírat mýtné v druhé etapě, píše deník.

"Plán budeme posuzovat velice náročně. Zdá se však, že většinu našich požadavků Kapsch do systému začlenil," cituje list Moose. První návrh s hybridním řešením, který Kapsch předložil, ministerstvo odmítlo na začátku letošního roku.

Podle zdroje z ministerstva dopravy bude stát s firmou Kapsch o dílčích problémech ještě jednat, řešení je však jako celek přijatelné. "Bude dokonce levnější než mikrovlnné. Stát ušetří minimálně půl miliardy," uvedl zdroj.

Česká republika na druhé straně přišla o finanční prostředky, které by získala z mýta na silnicích prvních tříd v druhé polovině roku, píšou HN. Druhá etapa totiž měla být spuštěna letos v červenci, termín byl však posunut na začátek roku 2008. "Bude úspěch, když uspořené peníze pokryjí výpadek příjmů, řekl deníku Moos.

Na prioritní podmínky rakouská firma přistoupila. Jednou z nich byla třeba větší otevřenost systému, umožňující využití různých palubních jednotek. Ministerstvo požadovalo, aby zařízení v kamionech a autobusech toho uměla více než pouze vybírat mýtné. Podle nového návrhu budou například informovat o poloze vozidla, jejich prostřednictvím bude možné regulovat dopravu či monitorovat nebezpečné náklady.

"Připomínky odborníků z ČVUT jsme zapracovali a komise nakonec s naším technickým řešením souhlasila," uvedl mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník s tím, že rozhodnutí ministerstva, zda návrh přijme, nechce rakouská firma předjímat.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK