Výběr mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích pro vozy s hmotností 12 a více tun zahájil Kapsch letos v lednu. Kvůli komplikacím s výstavbou první etapy ministerstvo požadovalo použít pro zpoplatnění silnic prvních tříd takzvané hybridní řešení. To kombinuje mikrovlnnou a satelitní technologii a nevyžaduje tolik mýtných bran.
Ministerstvo dopravy spolu s pracovní skupinou dopravní fakulty ČVUT pod vedením Petra Moose nyní návrh Kapsche zkoumá; rozhodnutí by mělo padnout do konce týdne. Definitivní dohoda by měla být uzavřena ještě v únoru, aby se mohlo od začátku příštího roku vybírat mýtné v druhé etapě, píše deník.
"Plán budeme posuzovat velice náročně. Zdá se však, že většinu našich požadavků Kapsch do systému začlenil," cituje list Moose. První návrh s hybridním řešením, který Kapsch předložil, ministerstvo odmítlo na začátku letošního roku.
Podle zdroje z ministerstva dopravy bude stát s firmou Kapsch o dílčích problémech ještě jednat, řešení je však jako celek přijatelné. "Bude dokonce levnější než mikrovlnné. Stát ušetří minimálně půl miliardy," uvedl zdroj.
Česká republika na druhé straně přišla o finanční prostředky, které by získala z mýta na silnicích prvních tříd v druhé polovině roku, píšou HN. Druhá etapa totiž měla být spuštěna letos v červenci, termín byl však posunut na začátek roku 2008. "Bude úspěch, když uspořené peníze pokryjí výpadek příjmů, řekl deníku Moos.
Na prioritní podmínky rakouská firma přistoupila. Jednou z nich byla třeba větší otevřenost systému, umožňující využití různých palubních jednotek. Ministerstvo požadovalo, aby zařízení v kamionech a autobusech toho uměla více než pouze vybírat mýtné. Podle nového návrhu budou například informovat o poloze vozidla, jejich prostřednictvím bude možné regulovat dopravu či monitorovat nebezpečné náklady.
"Připomínky odborníků z ČVUT jsme zapracovali a komise nakonec s naším technickým řešením souhlasila," uvedl mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník s tím, že rozhodnutí ministerstva, zda návrh přijme, nechce rakouská firma předjímat.