"Chceme, abychom dostávali peníze od státu také na provoz vlaků EC a IC," řekl deníku Bazala. Ztráta z těchto vlaků, které zatím ČD dotovaly ze svého, podle Bazaly ročně činila okolo půl miliardy.
Další stovky milionů budou dráhy požadovat po krajích. Ty letos podniku za osobní linky zaplatí přes čtyři miliardy korun. Pokud se jim požadavky dopravce budou zdát přemrštěné, mají možnost pustit na koleje jinou, soukromou vlakovou firmu. Nebo vsadit na autobusy, což se stalo na několika tratích na Hodonínsku či ve Středočeském kraji, poznamenává MfD.
"Vagónů starých 20 a více let jsou stovky, jejich obnova přijde až na 14 miliard," uvedl Bazala. Jeho ideálem je investovat do nových vlaků dvě miliardy ročně, aby staré vlaky zmizely do roku 2015. "Všechny vlaky ale určitě nebudou nové, chceme pokračovat i v modernizacích," řekl Bazala.
Na drahách nyní pracuje kolem 60.000 lidí. Podle Bazaly jsou "drobné rezervy v oblasti údržby vozidel", píše MfD. Na druhou stranu ale budou chybět strojvůdci, kteří odcházejí do důchodu a jejichž nástupců je málo. "Bude potřeba zdvojit například některé profese v managementu," dodal Bazala v souvislosti s osamostatněním ČD Cargo, kam přejde 13.000 lidí.
Vyčlenění nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti se uskuteční nejpozději k 1. červenci. Největší organizační změnu v ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003 ale ještě musí schválit vláda.