"Vidíme to tak, že v té druhé etapě bude systém vlastně satelitní, který využívá prvků toho mikrovlnného systému z první etapy," řekl Moos. Brány by podle něj měly stát pouze v příhraničních oblastech a tam, kde je těžko zachytitelný signál z družice, tedy hlavně kolem velkých měst. Kapsch však navrhuje vystavět brány na všech hlavních tranzitních trasách.
Další velký spor se zatím vede o typ palubních jednotek (OBU). Expertní tým i MD dává přednost tzv. tlusté jednotce. Ta vykonává většinu činností přímo ve voze, porovnává například projeté úseky s digitální mapou a do centra systému vysílá již pouze údaje o projetých částkách.
Firma Kapsch naopak upřednostňuje tzv. tenkou jednotku, která vysílá všechny údaje ke zpracování do centrálního systému. Tenká jednotka je levnější, její nevýhodou však jsou vyšší nároky na přenos dat. "Komunikace je poměrně drahá, zvlášť když si představíme, kolik vozidel u nás jezdí," řekl k tomu Moos.
Na vyřešení sporu kolem jednotek čekají nejen dopravci, kteří budou pravděpodobně jednotky koncem tohoto roku hromadně měnit, ale také dodavatelé jednotek. Na trh s palubními jednotkami by totiž měla se zpoplatněním silnic první třídy vstoupit konkurence, zatím je jediným dodavatelem OBU Kapsch.
"Až to předáme ministerstvu, tak dodavatel promyslí, co všechno pro to může udělat a přijít znovu s nějakým návrhem a MD rozhodne," naznačuje další postup Moos. Pokud se vše vyřeší do konce února, tak je podle Moose stále možné, že dopravci začnou platit mýtné na silnicích první třídy od 1. ledna 2008. Zatím se v ČR mýtné platí pouze na dálnicích a rychlostních silnicích.