Lodní přeprava do ciziny loni klesla o třetinu

13.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. února (ČTK) - Čeští rejdaři přepravili loni do zahraničí a zpět 750.000 tun nákladu, což je o 36 procent méně než v roce 2005. Důvodem poklesu je nestálost vodní hladiny na Labi a s tím související odprodej nebo pronájem lodí do západní Evropy. Na valné hromadě Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR to řekl předseda sekce Jiří Aster.

V roce 2006 nemohly lodě vyjet na řeku celkem 136 dní, kdy plavební hloubka byla menší než kritických 140 centimetrů. Někteří majitelé proto raději lodě prodali nebo pronajali do zahraničí. Celkem se tak přepravní kapacita lodního prostoru snížila o 38 procent.

Problémy způsobila lodní dopravě v roce 2006 také jarní povodeň, která na přelomu března a dubna ucpala labské koryto extrémním množství nánosů. "Množství nánosů bylo větší než v roce 2002," řekl zástupce Povodí Labe Jiří Krebza. Nánosy komplikují lodím cestu po Labi dodnes, například při odvozu sutin z centra Prahy musely remorkéry výrazně snížit velikost nákladu.

Naděje na zvrat vkládají lodní dopravci především do stavby nového jezu u Děčína, který by měl umožnit sjízdnost Labe po většinu roku. "Pokud bude zabráněno stavbě jezu, vznikne na česko-německé hranici rozdíl v ponorech 40 centimetrů," řekl Aster. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek uvedl, že plán jezu je nyní těsně před dokončením studie dopadů na životní prostředí EIA. Ve druhé polovině roku se začne jednat o územním rozhodnutí.

O něco lépe než mezinárodní doprava na tom loni byla říční doprava vnitrostátní, která žije především z přepravy štěrků a stavebních sutin na krátké vzdálenosti. Celkem loďaři na vnitrostátních linkách přemístili 766.000 tun, tato přeprava však podle nich není zdaleka tak lukrativní jako mezinárodní. Navíc je trápí nová spotřební daň, která činí až 50 procent nákladů na pohonné hmoty a mezinárodní dopravci ji platit nemusejí.

Je však pravděpodobné, že od daně budou brzy osvobozeni i vnitrostátní loďaři, neboť s ní nesouhlasí ani zástupce Odboru plavby a vodních cest MD Josef Kaisrlík. "Při tvorbě toho zákona zákonodárci náš odbor obešli," řekl. Podle Astera se budou rejdaři při nejbližší novelizaci zákona ustanovení o spotřební dani snažit zrušit.

Přes klesající výkonnost má podle zástupců přepravních firem lodní doprava budoucnost a může konkurovat silniční například při stavbách pražského okruhu nebo rekonstrukcích v centru Prahy. Zatím se však po českých řekách přepraví pouhý zlomek toho, co ročně odvezou kamiony a vlaky. Nákladní doprava Českých drah ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží, po silnici putuje ročně až 420 milionů tun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK