Například nedávno zavedený nákladní vlak z Rotterdamu na Slovensko už tuzemsko objíždí přes Rakousko. Přitom za průjezd tohoto vlaku by mohl stát dostat každý týden zhruba půl milionu korun. Českem podle HN nejezdí už ani vlaky z Hamburku do Vídně a z Hamburku do Budapešti. Oba přitom jezdí téměř denně a na poplatcích za jejich průjezd by stát získal týdně další milion korun.
Deník připomíná, že se o problému se zabezpečovacím zařízením hovoří již delší dobu, doposud se však nic nezměnilo. Systém sice patří mezi jeden z nejpřísnějších v Evropě, ale zároveň je příčinou problémů: na trať nesmí například ani lokomotiva Siemens, která měla tahat soukromý rychlík mezi Prahou a Ostravou.
Nyní ministerstvo dopravy podle HN připouští, že se systém zabezpečení elektrifikovaných tratí musí změnit, aby po nich mohly jezdit moderní zahraniční lokomotivy. "Nechceme se zabývat tím, proč to dosud nikdo neupravil, ale souviselo to s dosavadním opomíjením potřeby obnovy kolejových vozidel na české železniční síti," řekl HN náměstek ministra dopravy Emanuel Šíp. Podle něj je to jedna z priorit ministerstva.
Podle dopravních odborníků i Šípa se investice do zabezpečení hlavních tratí budou pohybovat v desítkách až stovkách milionů korun. "V úvahu zatím připadají dvě varianty. Buď přechodná a levnější od firmy Starmon, nebo dražší, ale technicky pokročilejší a trvalejší od firmy AŽD," citují HN Jiřího Mužíka ze Sdružení železničních společností.
Tranzitní železniční koridory mají podle Šípa touto změnou projít do roku 2010. Úpravy přitom mají proběhnout hlavně na tratích, které byly nedávno modernizované za miliardy korun. Přesto na nich většinou zůstalo staré zabezpečení z šedesátých let minulého století, píšou Hospodářské noviny.