...
František Bardy nemá problém ujet každých čtrnáct dní přes 150 kilometrů do nové slovenské továrny francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën, přestože jiný podnik má za humny.
"Dojíždění mi nevadí. Byl jsem na pohovoru také ve firmě Kia (Motors), ale plat tam nebyl moc dobrý," překřikuje sedmadvacetiletý Bardy hluk provozu.
Kvalifikovaných dělníků, jako je Bardy, jenž pracoval ve výrobě automobilů v severním Irsku a Česku posledních sedm let, se začíná v tomto sektoru na Slovensku nedostávat.
"Pracovní trh je napjatý hlavně kvůli tomu, že se většina průmyslových podniků nachází na západě země, a to kvůli dobré infrastruktuře a logistice," řekla Mária Nováková, generální tajemnice slovenského Svazu automobilového průmyslu.
Peugeot bez potíží nalezl 3300 zaměstnanců pro svůj závod poblíž Trnavy s kapacitou 300.000 vozů ročně, jež zahájí provoz v červnu, půl roku před firmou Kia .
Korejská společnost však bude v komplikovanější situaci, až bude za dva roky chtít rozjet výrobu o zhruba stejné kapacitě, s obdobným počtem dělníků.
"Na určitá místa se nám nedostává pracovníků. Lidí s vyšší kvalifikací značně ubylo," řekl mluvčí firmy Kia Dušan Dvořák. "Na určité pozice hledáme lidi přes inzeráty v okolních zemích."
Slovensko, přezdívané středoevropský Detroit, se do roku 2012 stane největším výrobcem osobních automobilů na světě v přepočtu na obyvatele s odhadovaným objemem produkce 883.000 vozů ročně. Loni se v zemi vyrobilo 262.000 vozů, uvedla firma J.D. Power Automotive Forecasting.
"Už nyní pociťujeme nedostatek kvalifikovaných pracovníků," řekla Silvia Nosálová, mluvčí Volkswagen Slovakia . Tato firma je největší v zemi podle tržeb a tvoří páteř tamějšího automobilového sektoru již od roku 1991.
"Až všechny tři provozy pojednou naplno, pravděpodobně se nevyhneme najímání pracujících ze zahraničí," dodala Nosálová, jejíž firma se na celkovém vývozu země podílí 16 procenty.
Německá firma denně sváží autobusy do svého provozu poblíž Bratislavy dělníky z míst vzdálených kolem 100 kilometrů. Bydliště 17 procent z jejích 9000 zaměstnanců se nacházejí dál než 150 kilometrů od továrny.
Automobilový průmysl by mohl na Slovensku během příštích tří až čtyř let vytvořit kolem 40.000 pracovních míst. Celkový počet by se tak vyšplhal na 100.000, dvojnásobek oproti roku 2004, uvedl Svaz automobilového průmyslu.
Tento sektor přilákal v roce 2005 rekordní objem investic, 40 miliard korun, čímž celková částka od roku 1999 dosáhla 167 miliard, ukazují údaje svazu.
Automobilové firmy by podle analytiků mohly najít prostor pro nové závody na východě Slovenska, sužovaném vysokou nezaměstnaností po krachu podniků založených v éře plánovaného hospodářství. V oblasti již má vzniknout společný podnik amerického Fordu a německého dodavatele součástek GETRAG.
Vzhledem k nedostatku kvalifikované pracovní síly se firmy zajímají o možnost vstoupit do školství, aby si tak vytvořily podmínky pro budoucí expanzi.
"Rozhodli jsme se spolupracovat s technicky zaměřenými školami tak, aby dokázaly připravovat kvalifikované pracovníky pro automobilový průmysl," řekl mluvčí slovenského Peugeotu Peter Švec.
"Považujeme za důležité, abychom měli kvalitní dělníky nejen my, ale i naši dodavatelé."
((Přeložil: Robert Müller; Editoval: Dušan Bučánek; prague.newsroom@reuters.com, Reuters Messaging: robert.muller.reuters.com@reuters.net, +420-2-2419-0477))
[TRNAVA/Reuters/Finance.cz]