Jana Koukalová z EPS řekla, že právníci sdružení monitorovali 14 obchodních řetězců a u poloviny z nich zjistili, že předkládají uchazečům o zaměstnání dotazníky s otázkami, které mohou vést k diskriminaci. Podle EPS tak činí sítě prodejen Lidl, Interspar, Penny Market, Plus Discount, Billa, Baumax a Tesco.
Například diskontní prodejny Lidl podle Koukalové kromě uvedení rodinného stavu, počtu a věku dětí po uchazečích o zaměstnání v dotaznících požadují rovněž údaj o národnosti, což ale zákon o zaměstnanosti výslovně zakazuje. Lidl u zájemců o práci podle EPS nezákonně zjišťuje také jméno a zaměstnavatele manžela či manželky uchazeče a výši jeho současné hrubé mzdy.
Počet a věk dětí musejí podle zjištění EPS v dotaznících uvádět i uchazeči o práci v Intersparu, Penny Marketu, Plus Discountu, Bille, Baumaxu a Tesku. Billa a Tesco se navíc zajímají o osobní údaje manžela či manželky uchazeče. EPS upozornil, že v Baumaxu musejí uchazeči v dotazníku vyplňovat i kolonku o výši současné hrubé mzdy, a ženy mají uvést, zda jsou těhotné. Většina ze sedmi obchodních řetězců podle EPS nezákonně vyžaduje po uchazečích o práci také rodné číslo, a některé společnosti chtějí znát i rodná čísla dětí.
Zaměstnavatelé podle Koukalové ale nejsou oprávněni ptát se uchazečů na osobní údaje týkající se jejich soukromého života, jako je počet a věk dětí, rodinný stav, těhotenství, jméno a zaměstnavatel manželky či manžela, současný hrubý výdělek a rodná čísla členů rodiny. "A to proto, aby z těchto důvodů nedocházelo k diskriminaci při výběru uchazečů. Pokud zaměstnavatel takové otázky pokládá, uchazeč není povinen tyto informace sdělit," upozornila Koukalová.
Firmám, které nezajišťují rovné zacházení při přijímání do zaměstnání, mohou úřady práce uložit pokutu až milion korun. Právníci EPS proto dotazníky předali úřadům práce, aby prověřily rovné zacházení s uchazeči o zaměstnání v sedmi obchodních řetězcích.