Firma Řízení letového provozu (ŘLP) si nyní za navigaci nad letištěm účtuje za jednu tunu letadla 195 korun, což je jeden z nejvyšších poplatků v Evropě. Lašák na jeho výši podle listu upozornil ministerstvo dopravy a to v těchto dnech jedná s ŘLP o jejich úpravě. "K určitému snížení pravděpodobně dojde. O jejich výši rozhodne mimořádná dozorčí rada Řízení letového provozu v nejbližších dnech," cituje mluvčího ministerstva Karla Hanzelku.
Jak HN připomínají, o cenu navigace se vedení ČSA pře s letovým provozem víc než dva roky. Dosud však neúspěšně. "Nevidím důvod, proč by měly být přibližovací poplatky v Česku jedny z nejvyšších v Evropě," řekl HN Lašák. Například ve Vídni se platí 97 korun, v Londýně na letišti Heathrow 59 korun a ve Varšavě dokonce jen 39 korun.
Podle informací z Řízení letového provozu by se mělo platit méně již před zahájením hlavní letní sezony. Přibližovací poplatky budou pak levnější pro všechny aerolinie, které v Česku přistávají. Firma tvrdí, že ceny neupravuje kvůli tlaku ČSA. "Od ledna 2008 začnou pro výpočet poplatků platit jednotná unijní pravidla. My je jen zavedeme o něco dříve," řekl HN mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Pokud by se poplatky snížily na polovinu, ušetřil by národní dopravce podle HN asi dvě stě milionů korun. V ceně letenky se nižší přibližovací poplatky ale nepromítnou.
O své příjmy nepřijde ani Řízení letového provozu. Na jednu stranu se sice zlevní poplatky za navigaci nad letištěm, na druhou se zvýší za přelet, píšou HN s připomenutím, že Řízení letového provozu je dlouhodobě ziskovou firmou.
Na druhou stranu ČSA čelí hospodářské ztrátě. I když snížení přibližovacích poplatků ušetří ČSA další miliony korun, analytici upozorňují, že dopravce musí zvednout především výnosy. Otazník proto stále visí nad ztrátovou dálkovou flotilou. O jejím osudu by mělo být rozhodnuto v létě, připomínají HN.