Firmy si musejí rozmyslet, co chtějí přesunem produkce získat. "Není nutné dělat něco jen proto, že to dělá konkurence," uvedl Matthew Pottle, představitel společnosti PwC pro automobilové odvětví ve střední a východní Evropě.
Tlak trhu na snižování nákladů vede k tomu, že mnozí výrobci automobilů a jejich dodavatelé považují přesun do východních zemí za logický krok. Přesto se někdy mohou lišit představy firem a jejich zákazníků či akcionářů, kteří neznají všechny souvislosti tohoto strategického rozhodnutí. "Avšak i společnosti, pro které je přesun skutečně ekonomicky výhodný, toto rozhodnutí často uspěchají, což může mít nepříznivý dopad na jejich podnikání," varují před ukvapenými kroky autoři studie.
Vstup do jiné země vyžaduje zhodnocení právního prostředí, daňového zatížení a souvisejících finančních závazků. Dokončení odchodu z jedné země obvykle trvá několik let, podobně jako vyjmutí aktiv z rozvahy. Roli hraje také potenciální politický dopad; někteří národní výrobci automobilů jsou závislí na svém národním image, proto uzavření tuzemských provozoven a odchod do jiné země mohou mít dalekosáhlé následky.
Při volbě z možností koupit již zavedený podnik nebo založit nový "na zelené louce" zůstává otázkou zajištění logistiky potřebného materiálu a finálních produktů. Mnoho dodavatelů zakládá pobočky poblíž automobilek, s nimiž mají blízké vztahy. "Toto řešení však není vždy vhodné - zejména pro menší společnosti, které nemají ani zdroje, ani vůli ke stěhování," píše studie.
Průzkum také upozornil na to, že produktivita práce zaměstnanců ve střední a východní Evropě je často nižší než ve Spojených státech či západní Evropě, a to zvláště tehdy, kdy se produkce teprve rozjíždí. Firmy by proto měly dostávat finanční dotace přinejmenším v počáteční fázi podnikání, kdy ještě nevytvářejí zisk. Stejně tak by měly dostávat další podporu v místě svého podnikání, vyplývá z analýzy.