Léger: Chceme nabízet víc než jen stavební spoření

19.02.2007 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

S André Légerem, předsedou představenstva a ředitelem Modré pyramidy stavební spořitelny jsme si povídali pozici stavebního spoření ve financování bydlení či o propojení jím vedené stavební spořitelny s Komeční bankou, která je od loňského roku majoritním vlastníkem Modré pyramidy.

Dobrý den pane řediteli. Modrá pyramida stavební spořitelna má od loňského roku jediného vlastníka, a to Komerční banku. Co pro Modrou pyramidu tento absolutní  podíl takto silného partnera znamená a co to přinese vašim stávajícím i potencionálním zákazníkům?
Značku Modrá pyramida chceme nadále udržet, a co víc - ještě posílit, protože to je velmi dobrá značka. Chceme, aby jak Komerční banka, tak Modrá pyramida vedle sebe existovaly jako dvě úspěšné obchodní značky. Vždyť klienti k této stavební spořitelně přišli proto, že byla pro ně jako značka atraktivní, a na tom není potřeba nic měnit. V žádném případě nešlo o fúzi. Do října loňského roku vlastnila Komerční banka jen 40 procent Modré pyramidy a o strategii firmy mohl více rozhodovat její majoritní vlastník, což byla německá finanční skupina BHW, která měla polovinu akcií. Teď je tomu přirozeně jinak a klienti se mohou těšit na daleko větší provázanost s Komerční bankou, než tomu bylo dříve. Obchodní síť Modré pyramidy zůstane také zachována, potřebujeme obchodní zástupce především pro kvalitní péči o klienty. A výsledky ukazují, že jsou to velice schopní lidé, které si chceme udržet. Jejich prostřednictvím a samozřejmě také prostřednictvím sítě poboček Komerční banky chceme oslovovat klienty mnohem širší obchodní nabídkou - ze společné dílny banky a stavební spořitelny. Klienti Modré pyramidy tak budou moci zjednodušeně čerpat například spotřebitelské úvěry, některé pojišťovací produkty a další bankovní produkty. Propojení Komerční banky a Modré pyramidy chápeme jako velkou příležitost pro další úspěšný rozvoj.

Vlastní bydlení si v současné době pořizují populačně silné sedmdesáté ročníky. Nejen díky tomuto faktu, ale i díky nízkým úrokovým sazbám se rekordně daří hypotékám. Je situace podobná i u úvěrů ze stavebního spoření?
Samozřejmě, obdobná situace je také u úvěrů ze stavebního spoření. Jejich prostřednictvím si lidé nejen pořizují nové bydlení, ale také opravují stávající.  Modrá pyramida poskytla v roce 2006 úvěry v rekordním objemu 10,5 mld. Kč, což je téměř o 20 % více než v roce předcházejícím. Velice slibně se vyvíjí i začátek letošního roku – jen za leden jsme našim klientům půjčili téměř 800 mil. Kč. Průměrná výše překlenovacích úvěrů  dokonce překračuje výši 570 tis. Kč (loni to bylo 470 tis. Kč) takže je zřejmé, že lidé do svého bydlení investují stále vyšší částky. 


Když už jsme u hypoték, jak vidíte roli stavebního spoření respektive úvěrů z něj ve vztahu k hypotékám? Konkurují si, nebo se doplňují?
Jsme ve vysoce konkurenčním prostředí a trh financování bydlení je v současné době velice dynamický. To vidíme na objemech úvěrů, které jsou na bydlení bankami a stavebními spořitelnami poskytovány. O tom, zda si produkty konkurují či ne bychom mohli vést dlouhé diskuse, vždy je důležité rozhodnutí klienta. Vždy závisí na jeho možnostech, situaci a podmínkách, který z produktů bude pro něho výhodnější. Ale abych odpověděl na otázku. Samozřejmě, že si tyto produkty zčásti konkurují, ale mnohem více se doplňují. Jak hypotéky, tak úvěry ze stavebního spoření mají na trhu své místo a například my, v rámci finanční skupiny Komerční banky, včetně Modré pyramidy, můžeme nyní splnit jakékoliv očekávání, se kterým se na nás klient obrátí.

V čem spatřujete největší výhody a naopak nevýhody stavebního spoření oproti hypotéce? Kdy by měl dát člověk přednost hypotéce a kdy stavebnímu spoření? Je výhodné tyto produkty kombinovat?
Částečně jsem odpověděl v předcházející otázce. Vždy záleží na konkrétní situaci klienta a také na tom, co on preferuje. Někdo dá přednost dlouhodobému plánování s využitím výhodné fáze spoření, pak si zvolí stavební spoření a využije plně všech jeho výhod. Tedy státní podpory, výhodného úročení ve fázi spoření a pak i výhodný úvěr.  Někdo dá přednost nízkým měsíčním splátkám a chce úvěr splácet třeba i třicet let. Já to sice nedoporučuji, protože je to pro klienta velice riskantní. Vždy by měl každý  myslet na budoucnost a podle svých možností si zvolit také produkt na financování bydlení. Jednoznačně doporučuji stavební spoření  všem, to je vynikající základ pro každou rodinu. Pak se může rozhodnou pro produkt podle jeho aktuálních výhod.
 
V praxi je stále častěji využívané spojení banka či spořitelna – developer, kdy stavitel bytového projektu nabízí svým klientům financování pomocí produktů svého partnera. Máte podobné partnery i vy? Jaký je vůbec poměr takto sjednaných produktů vůči těm uzavřeným standardní cestou?
Ano, je tomu tak, tato forma partnerství se velice dobře rozvíjí i u Modré pyramidy a to především v Praze a jejím okolí. V ostatních částech republiky jsou většinou tyto projekty na začátku. Pro klienta je to jednodušší způsob, zpravidla potřebuje méně dokladů, protože se vyřizují za celý projekt najednou atd. Ostatní se vyřizuje standardní cestou, Modrá pyramida všechny žádosti vyřizuje velice rychle a pružně, takže není třeba volit nějaké nestandardní postupy.

Ona standardní cesta může být dost široký pojem. Používáte při prodeji svých produktů vlastní síť obchodních míst a poradců nebo využíváte i služeb nezávislých finančních poradenských firem?
Největší část všech  produktů  nabízíme klientům prostřednictvím naší vlastní sítě vysoce kvalifikovaných poradců, po celé republice máme také vlastní poradenská centra. Zároveň naše produkty nabízejí všechny pobočky Komerční banky, menší část pak spolupracující agentury.

Díky měnové politice České národní banky začaly úrokové sazby hypoték postupně růst. Stavební spořitelny prozatím zvyšování klíčových úrokových sazeb ponechává klidnými. Budete na případný další růst sazeb již reagovat zvyšováním úroků u vkladů a úvěrů?
Stavební spoření není díky svému systému tolik závislé na pohybu úrokových sazeb na mezibankovním trhu, takže menší výkyvy se do tohoto systému nemusejí promítnout. Vždy to ovšem závisí na konkrétní situaci, na kterou budeme případně reagovat.   

Z pohledu nově uzavřených smluv byl pro stavební spoření zlatým obdobím konec roku 2003, kdy došlo ke snížení státní podpory. Poté počty nových smluv prudce poklesly, nyní se zase rekordně daří úvěrům ze stavebního spoření. Jak vidíte budoucnost stavebního spoření Vy? Budou lidé podle vás více spořit, nebo si půjčovat?
Hlavním smyslem stavebního spoření je „spořit a půjčovat“, na tom je také celý systém postaven, takže předpokládám, že budou lidé jak spořit, tak si půjčovat. Ale  my chceme i něco víc. Naším cílem je, aby byla Modrá pyramida „poradcem pro rodinu“ – abychom  uměli poradit rodinám ve všech finančních otázkách. Doporučit jim jak stavební spoření, tak případně úvěr na bydlení, ale také pojištění, penzijní připojištění i další bankovní produkty.

Vaše spořitelna by měla v nejbližší době implementovat kodex zásad o poskytování předsmluvních informací souvisejících s úvěry na bydlení, který by měl zájemcům o úvěry na bydlení pomoci při srovnávání jednotlivých úvěrů mezi sebou. Jste na jeho zavedení již připraveni? Co tyto přípravy obnášely?
K  „Zásadám poskytování předsmluvních informací souvisejících s úvěry na bydlení“ (standardu č. 18/2005)  se naše spořitelna přihlásila v prosinci 2005 a tento  Kodex uplatňujeme 1. ledna 2007. Měli jsme čas na nastavení potřebných podmínek, takže implementace byla jen přirozeným závěrem tohoto procesu. 

Modrá pyramida získala prestižní ocenění “Spořitelna roku 2006“, co pro vás toto ocenění znamená?
Toto ocenění jsme získali hned dva roky za sebou. Je to samozřejmě vysoké ocenění práce všech zaměstnanců i spolupracovníků, ale zároveň velký závazek do budoucnosti.

Chystáte nějakou zásadnější produktovou novinku, jako byly v minulých letech například vaše úspěšné Hypoúvěry?
Novinek chystáme celou řadu, velký důraz klademe na vlastní produkty – tedy stavební spoření a úvěry, ale – jak už jsme řekl, chceme mít ucelenou obchodní nabídku pro rodinu, do které zahrneme další pojišťovací a bankovní produkty, například spotřebitelský úvěr, případně kreditní kartu atd. Jsme přesvědčeni, že právě takovouto ucelenou nabídkou vyjdeme našim klientům vstříc.

Děkuji za rozhovor
Michal Ruml, Finance.cz

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW