"Umíme velmi expertně posoudit, kdy bude systém efektivní, a kdy jde pouze o obtížně realizovatelnou teorii," říká k výtkám komise majitel rakouské firmy Georg Kapsch. Podle zástupců firmy by provoz čistě satelitního systému pro plánovaných deset let stál řádově více peněz než u mikrovlnného systému.
Výběr mýtného by se podle firmy prodražil hlavně kvůli drahým datovým přenosům mezi palubní jednotkou OBU a centrálou systému. Podle firmy by zvýšené náklady nevyrovnala ani úspora za nevystavěné mýtné brány. "Při zohlednění všech těchto faktů je nám nepochopitelný postup zadavatele a jeho poradní skupiny," píše se v prohlášení firmy.
Ministerstvo dopravy naopak tvrdí, že satelitní systém by mohl být levnější. Náměstek ministra Jiří Hodač odhadl úsporu až na 800.000 korun. Podle smlouvy je cena celé zakázky za obě etapy a desetileté služby 22 miliard korun.
Mýtné se zatím v ČR vybírá na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic za pomoci mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu mýtných bran. Podle smlouvy měla být stejná technologie využita i na silnicích první třídy, ministerstvo však na podzim požádalo firmu o návrh satelitního řešení.
Firma v únoru přišla s návrhem, který počítá s výstavbou mýtných bran na páteřních komunikacích, kde jezdí mezinárodní tranzitní doprava, zbytek silnic by hlídaly družice. Ministerstvo však požaduje pro druhou etapu převážně satelitní systém.
Další jednání mezi Kapschem a ministerstvem dopravy se bude konat pravděpodobně v úterý. Kapsch však podle všeho není ochoten ze svého návrhu ustoupit. "Je určitá hranice, za kterou už jít nemůžeme," říká Georg Kapsch. Jak bude nakonec systém na silnicích první třídy vypadat není tedy dosud jasné.
Původně se mělo mýtné na silnicích první třídy začít vybírat od 1. července 2007, nyní však je ohrožen i nově určený termín 1. leden 2008.