V Praze-Štěrboholích vyroste velké outletové centrum

18.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. února (ČTK) - V Praze-Štěrboholích vyroste první outletové centrum. Velký nákupní komplex s několika desítkami outletových obchodů chtějí v Praze-Štěrboholích postavit společnosti LMS Outlets a TK Development, které podrobnosti o této připravované investici zveřejní na tiskové konferenci koncem února. ČTK informaci získala na internetových stránkách TK Development. Outletové obchody nabízí značkové oděvy starších kolekcí s výraznými slevami.

Plánované pražské outletové centrum bude mít v první fázi plochu více než 18.000 metrů čtverečních a bude v něm zhruba 80 značkových obchodů. Po dokončení druhé etapy by jejich počet měl přesáhnout stovku. Součástí centra, které bude mít tvar písmene U, bude také 12 restaurací a kaváren.

Dánská developerská společnost TK Development působí v České republice od roku 1997 a dosud v Česku a na Slovensku realizovala devět projektů klasických nákupních center. Britská firma LMS Outlets, která je součástí britské investiční a developerské společnosti London Merchant Securities, pracuje na několika outletových centrech v Evropě.

V tuzemsku nyní funguje pouze jeden outletový obchodní komplex ve znojemských Hatích. Česko tak podle odborníků zaostává za západní Evropou i Polskem či Maďarskem, kde jsou outlety mezi zákazníky velmi oblíbené. V Tuchoměřicích u Prahy byla ale nedávno zahájena stavba obchodního centra Outlet Airport Praha, do kterého italská investiční společnost B.Consulting investuje přes jednu miliardu korun. V centru bude zhruba 170 obchodů, které první zákazníky přivítají v březnu 2008.

Developerská společnost Devo Group hodlá v závěru letošního roku u Lokte na 66. kilometru dálnice D1 zprovoznit outletové nákupní centrum s pronajímatelnou plochou 18.000 metrů čtverečních, ve kterém bude 110 obchodů. Přibližně 70 procent plochy má patřit módě, zbývající prostory zaberou restaurace, občerstvení a různé služby. Hodnota tohoto projektu činí zhruba dvě miliardy korun a do jeho financování jsou zapojeny rakouské banky.

"Outletové centrum nabízí svým zákazníkům minimálně 30procentní slevu na zboží. To je pravděpodobně hlavní výhoda v porovnání s klasickým obchodním centrem," uvedla Zdeňka Vévodová ze společnosti Devo Group, podle které se slevy mohou vyšplhat až na 90 procent. V outletových centrech převládají především módní značky, potřeby pro domácnost a jako doplněk jsou nabízeny různé služby.

Samostatné outletové prodejny jednotlivých značek jsou v České republice především součástí velkých obchodních center. Podle Martina Žížaly z poradenské firmy v oboru realit Cushman & Wakefield se zájem o pronájem ploch v outletových centrech zvyšuje a v Česku se do roku 2008 plánují tři projekty typu outletového centra. "Zatím jsme pozadu za západní Evropou i Polskem a Maďarskem, například v Polsku jsou čtyři outletové komplexy a další tři se staví," uvedl loni na podzim Žížala.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezónním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie. V polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 těchto center, nejvíce v Itálii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti. Slevy na zboží musí být minimálně třicetiprocentní, v některých případech bývají až 90 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK