Ptát se například na rodinný stav, počet dětí, těhotenství či národnost zákony zaměstnavatelům pod hrozbou milionové pokuty zakazují. EPS proto požádal úřady práce, aby dotazníky šesti obchodních řetězců prověřily.
"Jednalo se o chybu jedné prodejny, která použila starší dotazník, který se v naší společnosti používal před rokem 2004. Nyní používáme nové dotazníky, kde takovéto informace již nepožadujeme," řekl Řehák. Dodal, že osobní dotazníky v hobbymarketech Baumax kontrolovali pracovníci úřadu práce, kteří žádné chyby nenašli. "Byla přijata interní opatření, která výskytu podobných ojedinělých případů zabrání," uvedl Řehák.
Jana Koukalová z EPS minulý týden řekla, že právníci sdružení monitorovali 14 obchodních řetězců a u poloviny z nich zjistili, že předkládají uchazečům o zaměstnání dotazníky s otázkami, které mohou vést k diskriminaci. Podle EPS tak činí sítě prodejen Lidl, Interspar, Penny Market, Plus Discount, Billa a Baumax. EPS ze seznamu dodatečně vyřadil obchodní řetězec Tesco, kterému se pracovníci EPS za uvedení mylných informací o diskriminačních otázkách v osobních dotaznících omluvili.
Například diskontní prodejny Lidl podle Koukalové kromě uvedení rodinného stavu, počtu a věku dětí po uchazečích o zaměstnání v dotaznících požadují rovněž údaj o národnosti, což ale zákon o zaměstnanosti výslovně zakazuje. Lidl u zájemců o práci podle EPS nezákonně zjišťuje také jméno a zaměstnavatele manžela či manželky uchazeče a výši jeho současné hrubé mzdy.
Počet a věk dětí musejí podle zjištění EPS v dotaznících uvádět uchazeči o práci v Intersparu, Penny Marketu, Plus Discountu, Bille a Baumaxu. Billa se navíc zajímá o osobní údaje manžela či manželky uchazeče. EPS upozornil, že v Baumaxu musejí uchazeči v dotazníku vyplňovat i kolonku o výši současné hrubé mzdy, a ženy mají uvést, zda jsou těhotné. Většina z šesti obchodních řetězců podle EPS nezákonně vyžaduje po uchazečích o práci také rodné číslo, a některé společnosti chtějí znát i rodná čísla dětí.
Společnost Lidl ale tvrdí, že používá personální dotazník, který byl sestaven podle vzoru EU a je v souladu s antidiskriminačními zákony. "Komentář EPS se vztahuje zřejmě ke starému formuláři, který již naše společnost nepoužívá," řekla mluvčí společnosti Lidl ČR Monika Šrámková.
Také Plus Discount obvinění EPS odmítl. "Proces přijímání nových zaměstnanců do naší společnosti probíhá zcela korektně ve smyslu platných právních předpisů a uchazečům o zaměstnání neklademe nepovolené otázky," řekl mluvčí obchodů Plus David Kolář. Dodal, že na rodné číslo uchazečů a jména a data narození jejich dětí se vedení Plus Discount ptá až v případě uzavření pracovního poměru. "Tyto údaje jsou nutné pro zdravotní pojišťovny či uplatnění daňových úlev," uvedl.
Zaměstnavatelé podle Koukalové nejsou oprávněni ptát se uchazečů na osobní údaje týkající se jejich soukromého života, jako je počet a věk dětí, rodinný stav, těhotenství, jméno a zaměstnavatel manželky či manžela, současný hrubý výdělek a rodná čísla členů rodiny. "A to proto, aby z těchto důvodů nedocházelo k diskriminaci při výběru uchazečů. Pokud zaměstnavatel takové otázky pokládá, uchazeč není povinen tyto informace sdělit," upozornila Koukalová.
Firmám, které nezajišťují rovné zacházení při přijímání do zaměstnání, mohou úřady práce uložit pokutu až milion korun. Právníci EPS proto dotazníky předali úřadům práce, aby prověřily rovné zacházení s uchazeči o zaměstnání v šesti obchodních řetězcích.