SOS: Spotřebitelům chybí možnost mimosoudního řešení sporů

21.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. února (ČTK) - Českým spotřebitelům chybí možnost mimosoudního řešení sporů s podnikateli podle evropských standardů, které je běžné ve většině členských zemích Evropské unie. Tvrdí to Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) a Ekologický právní servis (EPS). Podle těchto organizací se zatím v Česku používá rozhodčí řízení šité na míru podnikatelským sporům, ve kterém ale není dostatečně zajištěna ochrana spotřebitele, což podle SOS a EPS kritizuje i Evropská komise.

"Hlavními výhodami mimosoudního řešení sporů je jeho dobrovolnost, rychlost vyřešení sporu, který by jinak byl rozhodován možná ve zdlouhavém soudním řízení, transparentnost, nízké nebo žádné náklady řízení pro obě strany, vykonatelnost rozhodnutí," uvedly organizace SOS a EPS v tiskové zprávě.

Téma mimosoudního řešení sporů je podle SOS jednou z priorit koncepce spotřebitelské politiky na roky 2006 až 2010, kterou zpracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu. "Podle informací SOS však MPO zatím žádný konkrétní návrh na změnu právní úpravy nepředložilo, a tak českým spotřebitelům možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů podle evropských standardů stále chybí," podotklo SOS. Výjimku tvoří spory klientů s bankovními domy v rámci bezhotovostního platebního styku, které řeší finanční arbitr.

Rozhodčí řízení, které se v Česku využívá, má podle SOS pro spotřebitele svá rizika, protože se hodí hlavně pro řešení podnikatelských sporů. "Náklady rozhodčího řízení několikanásobně převyšují soudní poplatky, a to vše s odkazem na stávající zákon o rozhodčím řízení a výkonu rozhodčích nálezů," upozornila Klára Přikrylová z SOS. Dodala, že spotřebitelé by měli být vůči rozhodčímu řízení obezřetní.

Podle Filipa Gregora z EPS rozhodčí řízení v nynější podobě může práva spotřebitele i poškodit. "Na základě evropských standardů spotřebitel nesmí být zbaven ochrany, kterou mu poskytují platné právní předpisy," uvedl Gregor.

SOS upozornilo, že většina českých spotřebitelů se při uplatňování svých práv u obchodníků či provozovatelů služeb nechce soudit, protože náklady na soudní řízení často převyšují hodnotu zboží. Jinou možnost ale spotřebitelé v Česku podle SOS zatím nemají.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK