AK se kvůli přechodu Intersparu na rakouské maso obrátila na ÚOHS

21.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 21. února (ČTK) - Agrární komora se kvůli rozhodnutí řetězce Interspar přejít v tuzemsku na rakouského dodavatele masa obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Chce, aby posoudil, zda postup řetězce není v rozporu s pravidly volné soutěže. Zemědělci také plánují, že ve čtvrtek budou před vybranými prodejnami Interspar rozdávat letáky, jež mají přesvědčit spotřebitele, aby maso z Rakouska nekupovali. Novinářům to řekl prezident AK Jan Veleba.

Jednatel sítě 24 hypermarketů Interspar Martin Hruška nedávno potvrdil, že u základního sortimentu masa se řetězec rozhodl přejít na rakouského dodavatele, a to kvůli kvalitě dodávaného sortimentu při dodržení současných cen. "Od 1. března chceme začít s prvními dodávkami pro zhruba polovinu našich prodejen Interspar," uvedl Hruška. Jak velký podíl v nabídce českých hypermarketů rakouské maso bude mít, neupřesnil.

Podle Veleby má prý po několika měsících přejít na maso z Rakouska i druhá polovina prodejen Intersparu. Ten tak bude v krátké době druhým obchodním řetězcem, který v tuzemských prodejnách omezil nabídku českého masa. Společnost Ahold od loňského podzimu v Česku prodává maso pod vlastní značkou AH Quality, které v Polsku vyrábí severoirská společnost Hilton. Výraznou část masa, asi polovinu, podle Agrární komory dováží do českých obchodů také obchodní řetězec Tesco.

Zemědělci tvrdí, že jim kvůli tomu vznikají miliardové ztráty. Letos podle odhadů komory utrží farmáři kvůli omezování nabídky českého masa v některých řetězcích asi o 2,5 miliardy korun méně.

"Začínáme být zbyteční ve vlastní zemi," uvedl Veleba. V Rakousku je přitom podle něj vyšší cena pracovní síly i suroviny, takže rozhodnutí Intersparu prý nemá ekonomický důvod.

Rozdávat letáky by měli ve čtvrtek zástupci zemědělců od 9:00 do 12:00 před 11 obchody Interspar po celé ČR. Má jít o ty, které začnou od března prodávat rakouské maso. Agrární komora pak plánuje ještě větší plošné letákové akce, která mají přesvědčovat české zákazníky, aby kupovali domácí potraviny.

Schodek České republiky v obchodě se zemědělskými a potravinářskými produkty se loni meziročně prohloubil o 30 procent na 32,7 miliardy korun. Zatímco agrární vývoz se meziročně zvýšil o procento 79,1 miliardy korun, dovoz se zvedl o osm procent na 111,8 miliardy korun. Šéf AK již dříve uvedl, že prohlubování záporného salda se zřejmě nezastaví, mimo jiné právě proto, že některé obchodní řetězce omezují nákup českých potravin.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK