13. ročník Retail Summitu, konaný v pražském Top Hotelu ve dnech 6. a 7. 2. 2007, se vydařil. Potvrzuje to nejen vysoký počet 750 delegátů z rekordních 29 zemí, ale i výsledky výzkumu mezi účastníky.
Zvláštní poděkování organizátorů patří komunikačnímu partneru summitu - společnosti Telefonica O2.
Summit 2007 se zapíše do historie této tradiční odborné a společenské akce především vynikající úrovní diskusních sekcí, které dostaly v průměru “školní známku” 1,7, přičemž jejich kvalita byla vzácně vyrovnaná. Z deseti workshopů, letos poprvé koncipovaných pod jednotícím názvem“Obchod &…..”, získala s mírným náskokem nejlepší hodnocení čtveřice sekcí zacílených na expanzi (známka 1,48), vztahy obchodu se státními orgány(1,56), internet (1,59) a efektivnost (1,61).
V rámci tohoto výběru překvapila zejména sekce Obchod & stát, která vynikla silným obsazením panelistů („osobnosti s jasným názorem“), velmi dobrou moderací pana Vratislava Kulhánka i mimořádně vysokou účastí (slovy jednoho z účastníků „nejlepší sekce obchod a vláda v historii konference“).
Plénum prvního dne dostalo celkově „uspokojivou” známku 2,3. To odpovídá dlouhodobému průměru této části summitu, i když letos se ve známkování projevil nový trend – vystoupení řady řečníků byla hodnocena velmi kontroverzně. Patrné to bylo i v případě nejlépe hodnoceného řečníka - švédského marketéra Stefana Engesetha, který svým příspěvkem o roli spotřebitelů v marketingové strategii firem část publika zcela uchvátil (viz komentáře „Bingo! Provokující, inspirativní, interaktivní” či „Rozsvítil atmosféru a dodal posluchačům energii, zábavu i podněty k diskusi v kuloárech”). Zazněly však i zcela opačné názory jako „příliš amerikanizovaný projev či obsahově prázdná sebeprezentace”.
Ještě dramatičtěji bylo hodnoceno klíčové vystoupení Güntera Fergena z vedení skupiny Schwarz (Kaufland /Lidl). To zaznamenalo nejen ohromný mediální ohlas, ale i nejrozporuplnější hodnocení od účastníků (nejvíce jedniček, ale také pětek). Nejlépe jej lze asi popsat pomocí výroků respondentů („nejprovokativnější vystoupení celé konference - svojí formou i obsahem“, „kdo dosud nechápal, co je diskont, tak to konečně pochopil”).
A tak nejjednoznačněji kladně byl přijat celkově druhý nejlepší příspěvek na téma Globální trendy poptávky a životního stylu, který přednesl Nick Chiarelli z GfK Roper Consulting. „Inovační, inspirativní, skvělá vizualizace myšlenek“, „Takové by prezentace měly být - nikoliv faktografie, ale červený hadr pro naše mozky”.
Názory účastníků Retail Summitu 2007 tedy potvrzují jeden z klíčových trendů prezentovaných analytiky: český i středoevropský trh se velmi rychle vnitřně segmentuje. Pro organizátory Summitu to samozřejmě představuje velkou výzvu, neboť musí připravit program „masové“ akce (jedné z největších svého druhu v Evropě), a to pro trh, který již dávno není „masou“. To se zjevně daří při přípravě většího počtu přesně zacílených diskusních sekcí, ale je stále těžší v případě plenárního programu. Zpětná vazba získaná výzkumem mezi účastníky je v tomto směru velmi cenná – organizátoři děkují touto cestou za návrhy více než 200 témat , které umožní připravit příští, v pořadí již 14. ročník tak, aby uspokojil rostoucí nároky na informační potřeby účastníků.
Proto již nyní začínáme intenzivně pracovat na přípravě Retail Summit 2008, který se uskuteční ve dnech 5. –6.2. 2008. Věříme že bude opět nejen zdrojem informací a inspirací, ale i unikátní příležitostí k navázání či utužení obchodních kontaktů. Právě aspekt možností kontaktů byl letos na Summitu oceňován lépe než kdykoliv v předchozích ročnících (průměrná známka 1,7).
Podrobnější informace je připraven podat Antonín Parma (tel: 251 117 522). Vaše případné komentáře či programové návrhy na příští ročník zasílejte prosím na: konference@incoma.cz). Aktuální zprávy jsou průběžně k dispozici na http://www.retail21.cz/.