Kapsch nyní pokračuje v jednání o technických podmínkách s poradní komisí ministerstva pod vedením děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose. Výsledek jednání bude pro ministerstvo dopravy směrodatný, řekl Hodač bez dalších podrobností.
Podle informovaného zdroje se v úterý uskuteční jednání mezi ministry dopravy ČR a Rakouska. Setkání ministrů by mohlo mít na jednání ohledně mýtného vliv, tvrdí zdroj.
Podle původní smlouvy měla být na silnicích první třídy, stejně jako na dálnicích, využita mikrovlnná technologie, která vyžaduje výstavbu mýtných bran. Dopravci měli na silnicích první třídy začít platit od 1. července 2007.
MD však kvůli komplikacím s výstavbou bran požádalo na podzim firmu Kapsch o návrh systému se satelitní technologií. Kapsch poté přišel s kombinací mikrovlnného a satelitního řešení. To se ministerstvu dopravy ani jeho poradní skupině nelíbí.
Hodač ve středu pohrozil, že pokud k dohodě s firmou nedojde, bude ministerstvo požadovat splnění původní smlouvy, tedy vybudování mýtných bran a spuštění systému k 1. červenci. To však firma dnes odmítla s tím, že zdržení zavinilo ministerstvo a červencový termín není reálný.
Další otazník visí nad finanční stránkou celé zakázky. Podle smlouvy je cena za obě etapy a desetileté služby 22 miliard korun. První etapa stála podle MD 3,3 miliardy korun a na druhou etapu byly původně plánovány 2,7 miliardy.
Ministerstvo dopravy i Moos odhadují, že nový systém by mohl celkovou cenu snížit. Náměstek Hodač odhadl, že by se cena mohla snížit až o 800 milionů korun. Objevily se však i hlasy, že satelit zakázku prodraží a mýto by mohlo být na silnicích první třídy nerentabilní. Podle jednatele konzultantské firmy Econsult Ivo Rýce budou náklady satelitního řešení mnohem vyšší, než u mikrovlnné technologie. "Nejhorší varianta, která tady u těch hybridů a satelitů je, vychází na deset let asi na 35 miliard," tvrdí Rýc.