Francouzi i Němci podpoří Airbus, k propouštění ale mnoho neřekli

23.02.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Meseberg (Německo) 23. února (ČTK) - Představitelé Německa a Francie Angela Merkelová a Jacques Chirac se na schůzce v německém Mesebergu postavili za výrobce letadel Airbus, distancovali se však od jasného stanoviska, zda podpoří i plánované propouštění. Takové rozhodnutí je prý na managementu Airbusu.

Právě otázka propouštění byla na schůzce horkým tématem. Airbus má závody ve více zemích Evropské unie a vláda každé z nich se snaží, aby se propouštění dotklo té její země co nejméně. Merkelová s Chirakem tedy uvedli, že by propouštění mělo být vyvážené, aby na ně nedoplatila některá země více a jiná méně.

Francouzský premiér Dominique de Villepin začátkem týdne řekl, že Airbus uvažuje o propuštění asi 10.000 zaměstnanců. To by bylo zhruba 18 procent z celkové pracovní síly. Němečtí představitelé však uvedli, že takový údaj nemohou potvrdit.

"Pro tento evropský projekt je zde jasná politická podpora, hlavně ze strany Německa a Francie," řekla Merkelová. "Nepřejeme si, abychom museli tak obtížnému rozhodování čelit znovu. Konkurenceschopnost podniku je pro nás zcela prioritní záležitostí," dodala.

Právě spor o rozdělení práce na výrobě dopravního letounu A350 způsobil, že podnik byl nucen posunout plánovanou restrukturalizaci. Znovu se hovoří také o dalším jiskření mezi Němci a Francouzi, jejichž vzájemné vztahy jsou už léta poměrně vlažné.

Ve hře je ztráta tisíců pracovních míst v závodech Airbusu v obou zemích a zřejmě i další spory ohledně viny za ztráty v souvislosti s odkládaným dokončením projektu obřího letadla A380. Airbus termín dokončení letadla posunul už několikrát, naposledy loni kvůli problémům s kabeláží. Airbus v souvislosti s těmito odklady zaznamená značné ztráty.

Chirac řekl, že by Airbus neměl sahat k nucenému propouštění, a pokud se rozhodne někoho propustit, měl by pamatovat na odstupné.

Problémy se zpožďováním projektu A380 ale částečně způsobila i nerozhodnost vedení Airbusu. Ten dlouho nedokázal říct, jestli dává zelenou projektu A350 XWB, kterým by rád konkuroval letadlům Boeingu. Airbus nakonec rozhodl, že se bude projektu naplno věnovat a začal už i s rozsáhlou reklamní kampaní.

Nový Airbus bude nástupce úspěšného modelu A350, s tím rozdílem, že bude širší a bude mít delší dolet. Letoun bude v přímém konkurenčním postavení k letounu 787 Dreamliner z dílny designérů Boeingu. Německé podniky chtějí mít hlavní slovo při vývoji technologií, kde mají velkou praxi, avšak mezi analytiky se spekuluje, že Airbus tuto činnost možná převede do levnějšího Španělska, a možná také úplně mimo eurozónu.

"Podle mého názoru lze říci, že obě země (Francie a Německo) jako největší účastníci projektu v minulých letech prokázaly, že mají adekvátní schopnosti," podotkla Merkelová k otázce lokalizace výroby technologických součástí. Chirac řekl, že za přesunem výroby je třeba vidět také dopady na rodiny, a proto je nutné pamatovat na silný sociální rámec.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK