"My jsme si vyjasnili názory a v podstatě se naše pohledy velmi sblížili," řekl Moos. Kapsch původně navrhoval systém se zhruba 200 mýtnými branami s mikrovlnnou technologií. Ty měly hlídat kamiony na hlavních tranzitních trasách. Zbytek silnic měl být pod kontrolou družice.
S tak velkým podílem mikrovlnné technologie však nesouhlasil Moosův tým. V posledním návrhu firmy je podle Moose pouze okolo sta bran, které budou dohlížet na kamionový provoz především v pohraničních oblastech bez signálu. To vychází na zhruba deset bran na každé silnici vedoucí k hranicím. "Připustili jsme, že ty enforcementové brány v pohraničních oblastech, kde je problém z roamingem, ty brány mají smysl," řekl Moos.
Pro srovnání, na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, kde se nyní používá mikrovlnná technologie, stojí 171 mýtných bran. Podle nynějšího plánu pro silnice první třídy by asi na 1200 kilometrech stálo 103 bran. Původní plány se 100procentním využitím mikrovlnné technologie počítaly až s 500 branami.
Mírný optimismus ohledně výsledku jednání, která budou pokračovat příští týden, vyjádřil i ředitel Kapsche Karel Feix. "Mám pocit, že jsme sblížili stanoviska, vysvětlili jsme si, že nejsou protichůdná," řekl.
Podle Moose je stále pravděpodobné, že se mýtné na silnicích první třídy začne vybírat od 1. ledna 2008. "Představa, že by mýtné nebylo, je hrozná, neboť by to znamenalo zase dva roky jednání o novém výběrovém řízení," shrnul Moos.
Podle původní smlouvy měla být na silnicích první třídy, stejně jako na dálnicích, využita mikrovlnná technologie, která vyžaduje výstavbu mýtných bran. Dopravci měli na silnicích první třídy začít platit od 1. července 2007.
MD však kvůli komplikacím s výstavbou bran požádalo na podzim firmu Kapsch o návrh systému se satelitní technologií. Kapsch poté přišel s kombinací mikrovlnného a satelitního řešení. Prvotní návrh firmy se však ministerstvu nelíbil, rozhodnutí by mělo padnout po jednáních příští týden.