Díky síti spolupracujících úřadů, jejíž fungování se má rozběhnout ve středu, by v každé zemi měl být postup vůči podvodníkům shodný. Hrozba inspekcí, pokut nebo zmrazení aktiv dotčených společností by měl odradit především ty, kteří využívají rozdílů v národních legislativách a podvádějí spotřebitele v jedné zemi, i když sídlo mají jinde.
Mnohem lépe by se díky navržené spolupráci měli v budoucnu možnost bránit i spotřebitelé, kteří se například snaží získat odškodnění za nákup nekvalitního zboží či služeb.
"Podvodníci jsou chytří - snaží se využít výhody rozdílných legislativních pravidel v rámci EU, aby se dostali ke zranitelným lidem. Díky lstivým postupům, například osobním dopisům nebo profesionální image, už obrali evropské spotřebitele o miliony eur," uvedla Kunevová.
Zneužívání důvěry spotřebitelů má mnoho podob; častá je podle údajů EU například klamavá reklama, zavádějící letáky, které informují o službách či slevách, nebo falešné zprávy o nejrůznějších výhrách adresované přímo konkrétnímu člověku. Občané v EU se setkávají i s tím, že jim letecké společnosti odmítají vyplatit náhradu za zpožděné lety. Vrácení peněz se někdy nedomohou ani lidé, kteří si koupili lístky na kulturní akci, která byla později zrušena.
Podle průzkumu z loňského prosince jen spotřebitelé ve Velké Británii přijdou kvůli podvodným praktikám jednotlivců i firem asi o 3,5 milionu liber (asi 150 milionů korun) ročně.