"Tím, že nebude výstavba mýtných bran, dojde k úspoře investičních nákladů," řekl Moos. Podle původní smlouvy chtěl Kapsch využít i na silnicích první třídy mikrovlnnou technologii a postavit zhruba 550 bran. Návrh schválený v úterý však počítá s 80procentním podílem satelitní technologie; zhruba 100 bran bude stát pouze v příhraničních oblastech.
Původní smlouva hovoří o 22 miliardách za obě etapy, tedy dálnice i silnice, a desetileté služby. Podle Moose se však využitím satelitu cena zakázky sníží. "Systém by měl být levnější, na tom jsme se s Kapschem shodli," řekl Moos. Kapsch nyní zpracovává podrobnou ekonomickou rozvahu nového systému. "Systém rozhodně nebude nerentabilní," odmítá Moos spekulace o nevýhodnosti satelitní technologie.
Protože schváleným návrhem se ještě bude zabývat vláda, je analýza finančních nákladů a výnosů klíčovým dokumentem. Žádat ji bude i ministerstvo financí. "MF bude požadovat, aby materiál srovnávací analýzu satelitního, případně hybridního systému a mikrovlnného systému obsahoval," řekl mluvčí MF Ondřej Jakob.
Kromě úspory bude mít satelitní systém podle Moose i další výhody. Systém bude flexibilní, takže zpoplatněné trasy bude možné měnit podle aktuální situace na silnicích. "Když se objeví, že některé trasy jsou objížděny, tak bude možno upravit ten režim zpoplatnění, aby vyhovoval dotčeným krajům a obcím," řekl Moos. Tuto funkci systému bude možné využít například i při rekonstrukcích silnic, když bude třeba vést dopravu jinými cestami.
Radost ale zřejmě nebudou mít dopravci, které čeká hromadná výměna palubních jednotek. Ministerstvo totiž požaduje, aby dopravci po přechodném období začali využívat pouze jednu hybridní jednotku pro obě technologie. Nová jednotka však bude pravděpodobně dražší než ta současná. Výhodou naopak je otevřenost systému, což umožní vstup na trh s jednotkami více výrobcům.
Mýtné se zatím v ČR vybírá na zhruba 1000 kilometrech dálnic, povinnosti platit zatím podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. Do budoucna se počítá s rozšířením povinností i na automobily od 3,5 tuny.