Euro: ÚOHS označil první dodatek ke smlouvě o mýtném za nezákonný

02.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 2. března (ČTK) - První dodatek ke smlouvě o mýtném, který uzavřelo ministerstvo dopravy a firma Kapsch v polovině loňského roku, je nezákonný. Podle serveru Euro Online o tom ve čtvrtek rozhodl Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Ministerstvo verdiktem překvapeno není, vinu vidí na předchozím vedení resortu, sdělil ČTK mluvčí Karel Hanzelka.

"Na nevýhodnost dodatku pro stát upozorňujeme již několik měsíců," řekl Hanzelka. Přesto podle něj ministerstvo, až výrok antimonopolního úřadu obdrží, zváží možnosti odvolání. Podle dřívějších slov představitelů firmy Kapsch je dodatek standardním nástrojem, který původní smlouva umožňovala, a díky dodatku bylo mýtné spuštěno včas.

Jaký bude mít rozhodnutí úřadu dopad, netuší ani jeho šéf Martin Pecina. "Na to není žádný judikát, v minulosti se zatím nikdy nestalo, že by smlouva mezi objednavatelem a dodavatelem byla v pořádku a nezákonný byl pouze dodatek," řekl serveru Euro Online. Rozhodovat tak bude zřejmě soud.

Dodatek částečně změnil původní smlouvu o mýtném. Upravil například termíny výstavby systému, navýšil odměnu firmě Kapsch za úspěšný výběr mýtného nebo převedl finanční zodpovědnost za provizorní řešení na stát. Provizorním řešením se v dodatku rozumí například využití naftových agregátů k pohánění bran, neboť u většiny z nich se nepodařilo dostavět elektrické přípojky.

Dodatek podepsal tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský, údajně proto, že kvůli odvolání neúspěšných účastníků tendru o mýtné se termíny výstavby zkrátily z dvanácti na devět měsíců.

Novému ministru dopravy Aleši Řebíčkovi se v prosinci podařilo dojednat dodatek nový, který částečně mírnil ustanovení prvního dodatku. Kapsch například převzal odpovědnost za všechny vady a nedodělky a zavázal se platit vysoké penále v případě, že by systém nefungal správně. Přesto první dodatek stále platí, Kapschi například náleží nadstandardní odměna za úspěšný výběr.

Mýtné se v ČR vybírá zatím mikrovlnnou technologií na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. Ministerstvo se tento týden s Kapschem dohodlo, že na silnicích první třídy využije pro výběr mýtného satelitní technologii.

Dohodu má také posuzovat ÚOHS. "Zatím jsme se tím nezabývali, nevíme, jak zní jejich dohoda, ale mohu říct, že jsme k tomuto jednání velmi skeptičtí. Nevidíme rádi, že by někdo tak zásadním způsobem měnil podmínky tendru," vyjádřil se dnes pro Euro Pecina.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK