Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský dnes ČTK řekl, že tři čtvrtiny dotazů a stížností loni adresovali centru čeští spotřebitelé, zbývající část přišla ze zahraničí a týkala se českých obchodníků. "Pokud jde o úspěšnost řešení stížností a sporů, bylo ve prospěch spotřebitele ukončeno 51 uzavřených případů," uvedl.
Přibližně 21 procent všech loňských stížností a sporů se týkalo cestování. "Třetinu ze všech těchto stížností tvoří stížnosti na porušování práv cestujících v letecké dopravě," uvedl. Přibližně 17 procent stížností bylo na elektroniku, kterou lidé nakupují hlavně v internetových obchodech.
Problematika timeshare a holiday klubů byla zaznamenána v 16 procentech stížností. Prostřednictvím timeshare, který nabízejí někteří zahraniční realitní agenti, si lidé kupují nárok strávit v zahraniční nemovitosti určitý čas. "Oproti roku 2005 vzrostl počet stížností čtyřnásobně a vyžaduje si zřejmě razantnější postupy a účinnější opatření všech zainteresovaných vůči těmto podnikatelům," upozornil Bartovský.
Lidé si loni stěžovali hlavně na kvalitu v zahraničí zakoupeného výrobku či služby, čehož se týkalo 28,6 procenta všech stížností a sporů. Největší nárůst přeshraničních stížností byl loni u klamavé reklamy či prodeje pod nátlakem - ze šesti procent v roce 2005 na 17 procent. "Typické pro tuto oblast jsou smlouvy uzavřené na různých prezentacích, které se u našich případů týkaly nejčastěji holiday klubů, timeshare. Oběťmi těchto praktik se stále častěji stávají staří lidé, kteří přicházejí o celoživotní úspory," řekl Bartovský.
Třetí nejvyšší podíl stížností (17 procent) se loni týkal nedodržení dodacích podmínek. Neuznání reklamace či problémy s náhradou škody byly na čtvrtém místě (15,6 procenta). Podíl těchto stížností přitom v roce 2005 činil 24 procent. "Lze soudit, že vymahatelnost práv spotřebitele se u nás zlepšila," podotkl Bartovský.
Obchodníci, s nimiž přicházeli nejčastěji do konfliktu čeští spotřebitelé, loni pocházeli především z Německa (21,3 procenta), Španělska (13,6 procenta), Polska (6,1 procenta) a Rakouska (5,4 procenta). "Zhruba 40 procent všech stížností na německé obchodníky pochází z internetových obchodů a týká se především nákupu a reklamací elektroniky. Všechny stížnosti směřující na španělské podnikatele se týkají holiday klubů, timeshare," uvedl Bartovský. Naopak vůči českým firmám loni směřovalo 29 procent všech stížností, které souvisely především s cestovním ruchem.
Bezmála 30 procent stížností pocházelo loni z nákupů, které se uskutečnily přes internet. "Zatímco se celkový počet řešených stížností a sporů zvýšil o 51,5 procenta, tak počet stížností z internetových obchodů vzrostl o 59,3 procenta. Nejvíce stížností z internetových obchodů směřovalo na německé firmy," řekl Bartovský.
ESC v Česku funguje od začátku roku 2005. První dva roky poskytla Evropská unie 70 procent prostředků na jeho provoz, zbytek doplatilo MPO. Rozpočet ESC na roky 2007 a 2008 činí necelých 243.000 eur (6,8 milionu korun), přičemž polovinu uhradí MPO.