* Do obchodů v USA tento víkend zamíří až 138 mil zákazníků
* Některé z nich slevy zatím zklamaly
* Index maloobchodního sektoru S&P roste na 3,5leté maximum
PRINCETON/MILWAUKEE, 26.listopadu (Reuters) - Ranní ptáčata o "Černém pátku" vtrhla do amerických obchodů a skupovala vše od obřích televizorů po dětské hračky, ale podle názorů některých z nich nebyly letos slevy tak velké jako loni.
Maloobchodní řetězce ve Spojených státech očekávají nejlepší sváteční sezonu za tři roky a méně štědré slevy by mohly být dobrou předzvěstí pro jejich marže. První signály z terénu naznačují, že se lidé nejen rozhlížejí, ale i nakupují.
"Koukám na tuhle televizi a tady píšou, ušetříte 70 dolarů, a já si říkám, to si snad děláte legraci," řekl Sanjay Patil, který se spolu s ostatními zákazníky postavil do fronty před prodejnu s elektronikou Best Buy <BBY.N> v Princetonu v New Jersey ještě před půlnocí, ačkoli obchod otevřel až v pět ráno.
"Na Černý pátek musejí slevit nejméně 100 nebo 120 dolarů."
Americká Národní maloobchodní federace předpovídá, že o víkendu zamíří do obchodů ve Spojených státech až 138 milionů lidí. Skupina také předpovídá nárůst tržeb za listopad a prosinec o 2,3 procenta proti zvýšení o 0,4 procenta před rokem. Jiné prognózy hovoří o ještě větších nárůstech.
<^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Grafy množství zákazníků a tržeb na Černý pátek: http:/r.reuters.com/dyk66q
Analýza o nákupní sezoně: [
]Analýza o maloobchodních řetězcích v USA: [
]Živé zpravodajství o prodejích na Černý pátek: http://live.reuters.com/Event/Black_Friday_America_Goes_Shopping
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^>
"Na rozdíl od loňského roku tihle lidé přišli nakupovat, ne se jen rozhlížet," uvedl analytik Brian Sozzi ze společnosti Wall Street Strategies.
Přestože některé prodejny otevřely už ve čtvrtek a řada obchodníků nabízí výhodné slevy už týdny, zákazníci se v noci ze čtvrtka na pátek stavěli do front kvůli tradičnímu honu za slevami, který vypuká každoročně den po Díkůvzdání.
"Jsme tu od osmi od večera," řekla Krystal Mercerová, úřednice ze Charlotte v Severní Karolině, která nakupovala v obchodě řetězce Wal-Mart <WMT.N>.
"Zrovna když se vám ve čtvrtek večer začne chtít spát, probudí vás vědomí, že v pátek brzo ráno otevírají obchody. Adrenalin se vám prostě rozjede naplno."
Černý pátek je termín, který si osvojily maloobchodní řetězce s odkazem na období roku, kdy se jejich podnikání teprve dostává do černých čísel, tedy do zisku.
Devatenáctiletá Nandini Ramkissoonová hlídkovala u regálů s Blu-ray přehrávači za 69 dolarů a televizorů s vysokým rozlišením za 198 dolarů ve Wal-Martu v Secaucusu v New Jersey dlouhé hodiny předtím, než šly v 5:00 ráno do výprodeje.
"Wal-Mart je dost dobrý, protože pouštějí zákazníky dovnitř předem, což je vážně pohoda," řekla Ramkissoonová.
Wal-Mart otevřel řadu svých diskontů ve Spojených státech už na Den díkůvzdání a nechal otevřeno i přes noc. K této taktice společnost přistoupila poté, co posedlí zákazníci přede dvěma lety na Černý pátek ušlapali k smrti jejího zaměstnance.
PŘIPRAVENI NAKUPOVAT
Spotřebitelé, jejichž výdaje tvoří zhruba 70 procent ekonomiky Spojených států, podle všeho mají náladu nakupovat.
Středeční údaje ministerstva obchodu ukázaly, že výdaje spotřebitelů v říjnu meziměsíčně stouply o 0,3 procenta.
Dalším signálem, že ekonomika zřejmě nabírá hybnou sílu, je pokles počtu nových žádostí o podporu v nezaměstnanosti na více než dvouleté minimum.
"Letos utrácím víc než loni," řekl George Lum, 30letý zaměstnanec nemocnice, usazený v rozkládací židli před prodejnou společnosti Target <TGT.N> v Princetonu ve chvíli, kdy do jejího otevření ve čtyři ráno zbývalo několik hodin.
Lum doufal, že za 298 dolarů zakoupí 40palcovou plochou televizi Westinghouse s vysokým rozlišením.
V prodejně firmy Toys R US v Lawrenceville v New Jersey čekalo v pátek ráno ve frontě u pokladny zhruba 200 zákazníků.
Christině Barronové krabice padaly z rukou poté, co nakupovala pro svého dvouletého syna Davida.
"Chtěla jsem být ve frontě jako jedna z prvních, ale když jsem sem dorazila, fronta se už vinula okolo budovy," řekla Barronová.
Akcie mnoha maloobchodních firem posílily v očekávání, že vánoční sezona bude ještě silnější, než se čekalo. Maloobchodní index agentury Standard & Poor's ve středu stoupl o 2,6 procenta, a uzavřel tak nejvýš za více než tři roky.
(Autoři: Liana B. Baker, Brad Dorfman; Přeložil: Jan Schmidt)