(přidává komentář analytika)
PRAHA, 4.dubna (Reuters) - Maloobchodní tržby počítané bez sezonního očištění v únoru meziročně vzrostly o 6,5 procenta po revidovaném růstu o 6,9 procenta v lednu, oznámil v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).
ZVEŘEJNĚNÉ ÚDAJE ČSÚ MALOOBCHODNÍ TRŽBY 02/11 01/11 02/10 01-02/11 meziroční změna v pct +6,5 +6,9 (+6,8) -1,8 +6,7
PRO TABULKU KLIKNĚTE NA [
]OČEKÁVÁNÍ TRHU
Analytici oslovení Reuters očekávali růst maloobchodních tržeb o 3,9 procenta <CZ/ECON04>.
Souhrn předpovědí na české makroekonomické ukazatele najdete na <CZ/ECON15> <ECONCZ>.
NEPŘEHLÉDNĚTE * Meziroční růst maloobchodních tržeb bez sezonního očištění ovlivnil zejména vývoj motoristického segmentu a nepotravinářského zboží. * Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně zvýšily o 0,8 procenta. * V podrobnějším členění vykázaly meziročně bez očištění růst zejména prodeje motorových vozidel s příspěvkem 4,7 procentního bodu a nepotravinářského zboží (1,4 procentního bodu).
KOMENTÁŘE TRHU
PAVEL SOBÍŠEK, HLAVNÍ EKONOM, UNICREDIT, PRAHA
"Druhý měsíc po sobě se silnějšími výsledky maloobchodu než bylo očekáváno navozuje otázku, zda pro spotřebitele konečně po dvou letech skončila krize. Na jednu stranu stojí za zvýšeným indexem tržeb vyšší prodeje aut, což může odrážet měnící se situaci v podnikové sféře, nejen u domácností.
"Na druhou stranu ale roste, byť pomalejším tempem, i index tržeb bez započtení autosegmentu. Bez zajímavosti není, že byly kromě oznámených silných výsledků za únor revidovány směrem nahoru i dříve oznámené prodeje za leden.
"Lednové zvýšení prodejů u nepotravinářského spotřebního zboží mohlo být vysvětlováno slabší předvánoční sezónou a čekáním spotřebitelů na povánoční slevy. Růst ale poračoval v tomto segmentu i v únoru, což stejné vysvětlení mít nemůže.
"Zdá se tedy, že přinejmenším část domácností začala pociťovat stabilizaci své příjmové situace a uskutečňovat dříve odkládané nákupy. První kvartál by z hlediska soukromé spotřeby i celého HDP mohl být lepší, než se doposud zdálo."
RADOMÍR JÁČ, HLAVNÍ ANALYTIK, GENERALI PPF ASSET MANAGEMENT
"České maloobchodní tržby pozitivně překvapily, když ukazují silný meziroční nárůst druhý měsíc v řadě. Přestože jádrový růst byl podpořen především prodeji a opravami motorových vozidel, velice zdravý růst zaznamenaly i prodeje nepotravinářského zboží."
"Ačkoli údaje o maloobchodních tržbách nejsou rozhodně nejdůležitějším faktorem pro rozhodnutí o měnové politice, vývoj v tomto odvětví v lednu a únoru podporuje očekávání, že Česká centrální banka může vážně debatovat o zvýšení úrokových sazeb, a to o 25 bazických bodů ve druhém čtvrtletí roku."
"(Důvodem může být i to), že ceny komodit ukazují proinflační rizika, pokud jde o inflační výhled, a Evropská centrální banka zahájí cyklus utahování měnové politiky s největší pravděpodobností již tento týden."
MICHAL BROŽKA, ANALYTIK, RAIFFEISENBANK
"To, co maloobchod zameškal v prosinci, pak v lednu a v únoru více než dohnal. Ovšem stejně jako v lednu za překvapivě dobrým výsledkem stále především prodej motorových vozidel, kterému pomáhá nízká srovnávací základna z minulého roku. "Obchodníci si ovšem pomáhají výraznými slevami – auta jsou v maloobchodu v průměru meziročně levnější o zhruba 4 procenta. Slevy v jiných položkách jako je elektronika jsou mnohem výraznější. Peněženky spotřebitelů naopak trápí vyšší ceny pohonných hmot a také ceny potravin.
"Rok 2011 zůstane z hlediska spotřebitelské poptávky slabý. Míra nezaměstnanosti klesne velmi neochotně a reálné mzdy se v průměru pravděpodobně sníží. Dobrou zprávou z hlediska maloobchodu je, že vyšší DPH letos ještě obchodníky nepotrápí. "Za celý rok 2011 tak očekáváme mírný nárůst maloobchodních tržeb o 2,5 procenta.
"Dnes zveřejněný údaj je sice vyšší, nežli trh čekal, ovšem vzhledem k nepříliš překvapivé struktuře by jeho vliv na vývoj na trhu měl být mizivý."
DAVID MAREK, HLAVNÍ EKONOM, PATRIA FINANCE
"Je to zejména tím, že se výrazně zvýšily prodeje automobilů, které jsou velmi proměnlivé a jsou zároveň poměrně výraznou součástí maloobchodu."
"Číslo je vysoké už druhý měsíc v řadě, nicméně, pokud se podíváme na ten jádrový maloobchod bez motoristického segmentu, tak tam je růst stále relativně mírný a odpovídá tomu, že se nezaměstnanost snižuje jen velmi pomalu."
"Veškeré překvapení jde pouze na vrub automobilů. Pokud se podíváme na zbytek maloobchodu, vidíme, že poptávka zůstává poměrně umírněná a negeneruje nebezpečné inflační tlaky. Není důvod spěchat se zvyšováním úrokových sazeb."
JAROMÍR ŠINDEL, HLAVNÍ EKONOM, CITIBANK, PRAHA
"Maloobchod byl podporovaný automobilovým segmentem, ale myslíme si, že v následujících měsících uvidíme v téhle části pokles kvůli bazickému efektu z minulého roku, tudíž maloobchod by se měl vrátit ke slabým číslům, která jsme viděli v minulých měsících. Nečekáme, že by se v následujících měsících nebo čtvrtletích tato pozitivní čísla udržela.
"Co se týče centrální banky, tak tam podle nás zůstává příběh nezměněný, domácí poptávka bude zůstávat relativně slabá a co se týče měnové politiky, tak čekáme spíše nějakou normalizaci, to znamená mírný nárůst úrokových sazeb, tento rok o 50 bazických bodů. Naše předpověď počítá se začátkem růstu úrokových sazeb v květnu."
REAKCE TRHU
Koruna <EURCZK=> po zveřejnění dat nepatrně posílila na 24,445 za euro oproti úrovni 24,455 před zprávou, a v 9:15 tak přidávala 0,1 procenta proti pátečnímu závěru.
ODKAZY
Podrobná zpráva o vývoji maloobchodu je dostupná na internetových stránkách ČSÚ na adrese www.czso.cz
(Autor: Robert Müller; Editoval: Jan Schmidt)